16) Spínače a zásuvky

Spínače Ve vozidlech je řada spínačů, které jsou ovládány nejen lidmi, ale i mechanicky, tlakem, teplotou, časem nebo elektrickým proudem. Existuje řada technických realizací, nejsou zde žádné standardizační snahy. Z důvodů bezpečnosti silničního provozu, je snaha soustředit všechny možné spínače co nejblíže k volantu. Spínače ovládané obsluhou Mají hezký vzhled, častokrát jsou podsvícené . Některé jsou dvoupolohové, jiné vícepolohové. Mají formu tlačítek, kolébkových přepínačů, někdy jde o pákové, jindy zase o rotační přepínače. Ostatní spínače Rozhodující roli má účelnost, estetičnost je druhořadá. Tyto spínače mohou reagovat na změnu polohy nějaké části zařízení, nebo na změnu tlaku, času, teploty, velikosti proudu, mohou být závislé i na dalších parametrech . Zásuvky Ve vozidlech jsou zásuvky, které by na rozdíl od tlačítek měly mít standardní provedení. Slouží pro připojení přípojných vozidel, technologických systémů, diagnostických přístrojů, ale i pro připojení komerční elektrotechniky. diagnostické zásuvky mají více standardních typů, ale existují redukční kabely, které tento nedostatek řeší. Kontakty dvou typů zásuvek přípojných vozidel Zapojení 7- pólové a 13 - pólové zásuvky (zářez dole). Pro kostru, trvalý plus a nabíjení je minimální průřez kabelu 2,5 mm2 . Zásuvka zapalovače Slouží pro připojení řady zařízení (svítilna, kompresor, počítač, varná konvice atd.) Zásuvka diagnostiky Slouží pro připojení vnějších diagnostických jednotek