- materiály pro žáky
- třída 1.A, 1.C, 1.I, 1.K, 1.P, 1.T, 1.Z
- ČJ (1.A), ČJ (1.C), ČJ (1.I), ČJ (1.K), ČJ (1.P), ČJ (1.T), ČJ (1.Z)
- 11. Slovní druhy - ohebné
11. Slovní druhy - ohebné
11. Slovní druhy - ohebné
Ohebné - dají se skloňovat - podstatná jména, přídavná jména, zájmena, číslovky
- dají se časovat - slovesa
1. Podstatná jména - lze si na ně ukázat ten, ta, to
označují jména osob, zvířat, věcí, vlastností, dějů (moudrost, les, přátelství, oheň, lidé...)
rozdělujeme je na:
A) konkrétní - označují hmotné věci - les, vůz, mapa....
B) abstraktní - označují nehmotné věci, stavy, děje, vlastnosti (přátelství, láska, moudrost...)
pomnožná - mají tvar množného čísla, ale mohou označovat pouze jednu věc - dveře, kalhoty, sáně, lyže
lze si na ně ukázat zájmenem ty
hromadná - mají tvar čísla jednotného, ale ozančují více věcí - křoví, stromoví, žactvo
lze si na ně ukázat zájmenem to
látková - ozančují nějakou látku nebo materiál - pepř, sůl, voda, měd, olovo
u podstatných jmen určujeme: pád, číslo, rod, vzor
2. Přídavná jména:
ptáme se na ně: jaký, který čí
a) tvrdá (vzor mladý), při změně rodu se mění i koncovka (veselý, veselá, veselé)
b) měkká (vzor jarní) při změně rodu se nemění koncovka (ten orlí let, ta orlí hlava, to orlí hnízdo)
c) přivlastňovací (otcův, matčin) ty bratrovy knihy x ti bratrovi spolužáci
3. Zájmena
nahrazují jména nebo je doplňují
1. osobní - já, oni, my, ty (zvratné se)
2. přivlastňovací - můj, náš, jejich
3. ukazovací - ten, onen, sám, tato
4. tázací - kdo, co, jaký, který, čí
5. vztažné - kdo, co, jaký, který, čí, jenž - UVOZUJÍ VĚTY VEDLEJŠÍ
6. neurčité - někdo, nějaký, leckdo, kdokoli, cosi
7. záporná - nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný
4. Číslovky
označují počet, pořadí....
1. základní (kolik?) - pět, osmnáct, dvacet jedna
2. řadové (kolikátý?) - osmý, druhý, 10., 33. - píší se s tečkou
3. druhové (kolikery?) - dvoje, osmery, devatero
4. několikanásobné (kolikrát, kolikanásobný?) - třikrát, pětinásobný
A) určité - označují určitý počet
B) neurčité - neoznačují určitý počet - málo, mnoho, více
5. Slovesa
vyjadřují děj, stav, změnu stavu, činnost
určujeme: osobu, číslo, čas, způsob, rod, vid
/malovat, uklízet, psát.../