3) Konstrukce světlometů a směrových světel

3) Konstrukce světlometů a směrových světel Základní informace Každé motorové vozidlo musí být vybaveno světlomety s potkávacími a dálkovými světly. Potkávací i dálková světla musí mít bílou barvu a mohou být sloučena do jednoho světlometu s jinými světly svítícími dopředu. Činnost dálkového světla musí být signalizována nepřerušovaně kontrolkou modré barvy v zorném poli řidiče. Největší souhrnná svítivost dálkových světel nesmí být větší než 225 000 cd. Základní uspořádání světlometu Pouzdro nese objímku, ve které je uchycen světelný zdroj a odrazová plocha. Před světelným zdrojem bývá clona, s odrazovou plochou je spojeno krycí sklo. Ve světlometu bývá také obrysové světlo. Odrazová plocha Slouží pro vytvoření požadovaného tvaru světelného toku (ten je často formován za pomoci čočky a krycího skla). Povrch plochy musí velmi dobře odrážet světelné paprsky, a je proto třeba čistotu ploch trvale zajistit. Dnes se obvykle povrch tvoří napařením hliníkové vrstvy ve vakuu, na vrstvu se následně nanese ochranný lakový nebo křemenný povlak. Tvary odrazových ploch Paraboloidní tvar • je tvořen částí rotačního paraboloidu, vzniklého rotací paraboly • je-li zdroj světla umístěn do ohniska paraboly, pak paprsky odražené od povrchu odrazové plochy jsou rovnoběžné s osou paraboly • je-li zdroj světla umístěn před ohniskem, pak jsou paprsky odraženy směrem k vozovce Elipsoidní tvar • je tvořen částí rotačního elipsoidu, vzniklého rotací elipsy • je-li zdroj světla umístěn do jednoho ohniska elipsy, pak paprsky odražené od povrchu směřují do druhého ohniska a je třeba formovat světelný tok čočkou • čistě elipsoidní světlomety jsou hlubší a mají menší průměr než paraboloidní Moderní konstrukce • využívají možností výpočetní techniky, která umožňuje konstrukce velmi složitých optických soustav • odrazové plochy jsou tvořeny řadou dílčích plošek, uplatňují se čočky, tvarovaná krycí skla, vhodně konstruované zdroje světla a mechanické posuny částí • v konstrukci se uplatňují prvky automatické změny natočení světlometu v závislosti na poměru zatížení přední a zadní nápravy, v závislosti na akceleraci a brzdění nebo v závislosti na natočení volantu Free-form světlomet • dílčí odrazové plošky (fazety) svítí na určitou oblast vozovky a celkový světelný svazek je tvořen kombinací těchto dílčích svazků • čelní sklo světlometu je čiré, bez optiky