- materiály pro žáky
- třída 1.A
- AUT (1.A)
- 21) Doba brždění a její složky
21) Doba brždění a její složky
16) Doba brzdění a její složky
Brzdová soustava má rozhodující vliv na bezpečnost jízdy automobilu, a proto musí splňovat všechny požadavky z hlediska funkce i spolehlivosti. Brzdová soustava je zařízení ke zmenšování rychlosti jedoucího vozidla, popř. k jeho zastavení, nebo slouží k zajištění stojícího vozidla.
Požadavky na brzdovou soustavu jsou stanoveny zákonem č.102/1995 Sb. o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel.
Brzdná síla je vyvozena účinkem brzdové soustavy a působí proti pohybu automobilu.
Brzdění automobilu
Doba brzdění je doba, která uplyne od okamžiku, kdy řidič začne působit na brzdu vozidla ( brzdovou soustavu ), až do okamžiku, kdy účinek brzdy pomine nebo kdy se vozidlo zastaví.
Doba brzdění má tyto složky :
a) Doba prodlevy brzdy je doba od okamžiku, kdy řidič začne působit na brzdu vozidla, až do okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat;
b) Doba náběhu brzdění je doba, která uplyne od okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat, až do okamžiku, kdy dosáhne plné výše;
c) Účinná doba brzdění je doba, která uplyne od okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat, až do okamžiku kdy pomine nebo kdy se vozidlo zastaví;
d) Doba doběhu brzdění je doba, která uplyne od okamžiku, kdy řidič přestane působit na brzdu vozidla, až do okamžiku, kdy účinek brzdy pomine.
Dráha brzdění ( m ) je dráha, kterou vozidlo ujede v době brzdění. Dráha brzdění má tyto složky :
Dráha prodlevy brzdy je dráha, kterou vozidlo ujede v době prodlevy brzdy;
1) Dráha náběhu brzdění je dráha, kterou vozidlo ujede v době náběhu brzdění;
2) Dráha účinného brzdění je dráha, kterou vozidlo ujede v účinné době brzdění;
3) Dráha doběhu brzdění je dráha, kterou vozidlo ujede v době doběhu brzdění.
Brzdná dráha je dráha brzdění vozidla až do zastavení.
Brzdné zpomalení ( m.s-2 ) je úbytek rychlosti vozidla za 1 s způsobený účinkem brzdy, popř. odlehčovací brzdy. Brzdné zpomalení je střední nebo okamžité. Okamžité brzdné zpomalení se zjistí z přímého měření nebo diagramů získaných zvláštními měřícími přístroji. Střední brzdné zpomalení se vypočítá podle vzorce :
Pro výpočet brzdné dráhy se používají tyto vzorce :
a) Provozní brzdění ( naložené vozidlo ) :