14) Diagnostika tlumičů pérování

Diagnostika tlumičů pérování Tlumiče pérování ovlivňují pohodlí jízdy a ovladatelnost vozidla. Vozidlo bez tlumičů nebo s nefunkčními tlumiči se při přejetí nerovnosti vozovky rozkmitá ( rozkývá ) v podélném nebo příčném směru nebo v obou směrech současně. U citlivých osob to vyvolává nepříjemné pocity až nevolnost, způsobuje to rovněž kolísání velikosti svislé síly ( tlaku ), kterou kolo působí na vozovku. Pohybuje – li se kmitající vozidlo směrem vzhůru, snižuje se tlak vozidla na vozovku. Při nižším kontaktním tlaklu mohou kola přenášet na vozovku jen nižší nebo dokonce nulovou hnací, brzdnou či boční ( řídící ) sílu. To znamená, že se zvětšuje prokluz kol, prodlužuje se brzdná dráha, vozidlo má horší směrovou stabilitu. Bezpečnost jízdy je tedy zhoršená. Kromě toho se pneumatiky rychleji a nerovnoměrně opotřebovávají a vozidlo je silněji namáháno dynamickými účinky, vyvolanými jeho kmitáním. Tlumiče se kontrolují prohlídkou nebo orientační zkouškou tlumení, nebo pomocí zkušebních zařízení přímo na vozidle nebo demontované z vozidla. Prohlídkou se kontroluje : • Neporušenost úchytů tlumiče na nápravě i karoserii ( rámu ) • Neporušenost pryžových dílů uchycení tlumičů • Těsnost tlumiče ( únik oleje ) • Vůle v uchycení tlumiče • Hlučnost a váznutí tlumiče při propérování Orientační zkouška tlumení vyžaduje zkušenost a je nepřesná, je však velmi snadná a rychlá a proto se při kontrole vozidla vždy provádí. Pérování u některého kola vozidla se stlačí a rychle uvolní. Sleduje se, jak rychle se vozidlo vrací do původní polohy a zda se rozkmitá. Dobrý je tlumič tehdy, jestliže se vozidlo vrací ( zvedá ) relativně pomalu a pohyb se zastaví nanejvýš s jedním malým zhoupnutím. Jestliže se vozidlo zhoupne několikrát, je tlumič vadný. Zkušební zařízení pro zkoušení tlumičů na vozidle zaznamenává průběh pohybu odpružené části vozidla ( karoserie ) u nápravy, jejíž tlumiče se zkoušejí. Při zkoušce se najede koly jedné nápravy na zkušební zařízení. Uvolní se plošinky, na kterých kola stojí, takže zkoušená náprava volně spadne z výšky 100 mm. Ke karoserii je připevněno záznamové zařízení, ve kterém se konstantní rychlostí posouvá pás papíru. Na pás je zaznamenán průběh pohybu karoserie po dopadu kol. Záznam se vyhodnotí tak, že se odměří hodnoty H1 a H2 a porovnají se s předepsanými. Zkouška probíhá tak, že se koly zkoušené nápravy najede na plošiny zkušebního zařízení. Spustí se pohon zařízení, které rozkmitá pérování zkoušené nápravy. Pohon se vypne a současně se spustí záznam. Péra každého kola jsou nadále rozkmitávána se snižující se frekvencí, jak se zpomalují kmity plošin. Průběh kmitání vozidla se zaznamená na otáčející se kotouč. Při určitých otáčkách pohonu zkušebního zařízení nastane rezonance, tj. kmitání karoserie ( tlumiče ) bude stejně rychlé jako kmitání plošiny. V tomto okamžiku souhlasí směr pohybu plošiny s pohybem karoserie a velikost výkmitu karoserie ( amplituda kmitání ) se bude zvětšovat. Při dalším poklesu frekvence kmitání plošin se tento soulad pohybu poruší a amplituda kmitání se začne opět zmenšovat. Při vyhodnocení záznamu se posuzuje velikost výkmitu do maxima v jednom i v druhém směru od střední ( klidové ) polohy. Čím je tento rozdíl větší, tím horší je tlumící schopnost tlumiče. Na záznamovém kotouči bývají vyznačena barevná pásma kolem středové polohy, takže vyhodnocení je velmi snadné a stačí jediný pohled na záznam. Nejmodernější zařízení pro zkoušení tlumičů přímo na vozidle pracuje tak, že měří okamžitou svislou sílu, kterou kolo působí na podložku. Podložkou je plošina rozkmitávána s proměnlivou frekvencí, jako u předchozího zařízení. Navíc je plošina vybavena tenzometrickým snímačem svislých sil. Je -li plošina v klidu, snímač ukazuje statickou hmotnost, připadající na jednotlivé kolo. Plošina se rozkmitá a elektronicky se zaznamenává okamžitá velikost svislé síly v závislosti na frekvenci kmitání. Ze záznamu se potom zjistí nejmenší hodnota síly, která odpovídá rezonanční frekvenci. Tlumící schopnost tlumiče se posoudí podle rozdílu statické a nejmenší zjištěné síly. Čím je tento rozdíl větší, tím horší tlumící schopnost má zkoušený tlumič. Zkušební zařízení vytiskne protokol měření, kde uvede zároveň vyhodnocení v podobě vyhovuje – nevyhovuje. Demontované tlumiče se zkoušejí na zkušebním zařízení, které umožňuje stlačovat a roztahovat tlumič proměnlivou rychlostí, měřit a zaznamenávat tuto rychlost a odpovídající síly. Stav tlumiče se posoudí porovnáním zjištěné závislosti tlumící síly na rychlosti pohybu s hodnotami předepsanými pro daný typ tlumiče. Demontáž a montáž tlumičů, výměna, oprava Vadné tlumiče se vyměňují. Vyměnit je třeba vždy oba tlumiče nápravy. Vždy je nutné použít předepsaný typ tlumiče, který je svojí útlumovou charakteristikou vhodný k daným pružinám nápravy a který má potřebný zdvih. Je hrubou chybou namontovat tlumič s kratším zdvihem než je zdvih propérování. Při montáži nových tlumičů je nutné ve správném pořadí namontovat všechny pryžové i kovové podložky, dodávané s tlumičem. U systému Mc Pherson se doporučuje zároveň s tlumící jednotkou vyměnit i axiální ložiska jejich uložení. Vyřazené tlumiče nelze dávat mezi ostatní kovový šrot, ale musí být soustřeďovány a zpracovávány odděleně, podobně jako např. použité olejové filtry. Oprava vadných tlumičů se běžně neprovádí, je však zpravidla možná ve specializovaných servisech nebo u výrobce. Při opravě je nutné přesně dodržet předepsaný postup.