6) Palivová soustava zážehových motorů

Palivová soustava zážehových motorů Zážehové motory používají pro přípravu směsi paliva se vzduchem soustavu, která se skládá z těchto částí :  Palivová nádrž  Palivové potrubí  Dopravní palivové čerpadlo  Čističe paliva  Směšovače, vstřikovací systémy  Sací potrubí Palivová nádrž zpravidla bývá svařena z plechových vylisovaných dílů. Současné automobily mají nádrže z plastů. Plasty se začaly používat z důvodu menší hmotnosti a nekorodují. Díky použití plastových nádrží se snižuje podíl závad. Nejčastější závadou je prodření nebo proražení nádrže. Pokud je poškození v menším rozsahu, je oprava prováděna lepením nebo pájením u kovových nádrží. Nedoporučuje se vaření nádrží z plechů nebo pájení natvrdo. Zvláště u dlouhodobě používaných nádrží je vysoké nebezpečí výbuchu plynů a par nahromaděných při sváření v nádrži. Z těchto důvodů nádrže deformované a poškozené je nejlépe vyměnit za nové. Vlivem koroze se tvoří usazeniny mechanických nečistot v nádrži. Tyto nečistoty se pak dopravou dostávají do palivového systému. Tyto nečistoty se pak dopravou dostávají do palivového systému spolu s kondenzovanou vodou. Ty jsou příčinou poruch systemu nebo jeho vyřazení. Je proto nutné vypouštět nečistoty z nádrže zvláště před zimou. Před kondenzující vodou je nejlepší ochrana naplněná nádrž palivem. Plnící hrdlo nádrže je opatřeno uzávěrem a někdy i hrubým čističem paliva, sítkem, pro zachycení nečistot. Součástí je i odvzdušňovací systém, který zamezuje vzlínání par do prostoru vozidla při tankování. Páry jsou odsávány do nádoby s aktivním uhlím. Palivové potrubí spojuje jednotlivé části palivového systému. Nejvíce se používá ocelových bezešvých trubek. Současná potrubí jsou vytvářena z trubek z umělé hmoty. Potrubí je uloženo stejně jako motor pružně, což umožňuje změnu odchylek vlivem pohybu karoserie proti motoru a naopak. Používají se rovněž pro tato spojení různé druhy vysokotlakých hadic, opatřených na konci šroubením pro vzájemné spojení. Údržba spočívá v pravidelném vypouštění usazených kalů v nádrži a kontrole těsnosti nádrže a části potrubí ve spojích, průchodech karoserií a uchycení popřípadě uložení nádrže. Palivová čerpadla dopravují palivo do karburátoru, vstřikovacího systému. U starších typů automobilů a motocyklů, kde je nádrž umístěna výše se palivo dopravovalo samospádem. Současné typy automobilů mají nádrž níže v zadní části vozidla, pod podlahou karoserie a je tedy nutné použít dopravního čerpadla k dopravě paliva do směšovacího systému nebo vstřikovače. U benzinových motorů se nejčastěji používají membránová čerpadla u karburátorových motorů a u motorů se vstřikovacím systémem se používají elektricky poháněná ponorná vícestupňová čerpadla lopatková. Pohon čerpadla je zajištěn :  Mechanicky, pomocí pákového systému nebo výstředníkové vačky, od vačkového hřídele motoru  Pod tlakem z klikové skříně u dvoudobých motorů  Elektricky Membránové dopravní palivové čerpadlo typu MF Hlavní částí je membrána uložená v tělese čerpadla, která je z pogumované textilie a sevřená mezi poloviny tělesa čerpadla. Ovládání pohybu membrány je pomocí tlačného čepu nebo páky, která přímo dosedá na excentrickou vačku motoru. Mimo to má čerpadlo páku pro ruční dočerpání paliva. Tato páka přímo působí na membránu palivového čerpadla. Součástí čerpadla je i hrubý čistič paliva, který zachycuje nečistoty v palivu. Usazeniny pravidelně vypouštíme z odnímatelné části tohoto čističe. Dále se v provozu může projevit : • Nedostatečná dodávka paliva způsobená zanešením nečistotami, netěsností jednotlivých ventilů čerpadla. Vadné součásti se v tomto případě po vyčistění čerpadla mění za nové • Čerpadlo nedrží palivo, palivo zapadá, vlivem netěsnosti sacího nebo výtlačného ventilu. V tomto případě měníme talířové sací a výtlačné ventily čerpadla. Jako nejčastější závada čerpadel se projevuje netěsnost tělesa, únik paliva ze spojů, připojení potrubí apod. Dvoustupňové palivové rotační čerpadlo Regulátor tlaku paliva ve vstřikovací jednotce udržuje tlak na hodnotě 1 bar ( 100 kPa ). Pro zajištění tohoto systémového tlaku je tedy nutná i nová konstrukce čerpadla. Elektromotor je ve společné skříni čerpadla. Obě součásti jsou neustále obtékány palivem a tak je zajištěno chlazení elektromotoru i vlastního čerpadla a nemůže se tvořit směs par a vzduchu a nehrozí nebezpečí výbuchu. Zpětný ventil udržuje v čerpadle i po vypnutí po určitou dobu stanovený tlak paliva. Při údržbě kontrolujeme:  Napětí akumulátoru  Správné otáčky čerpadla, smysl a počet  Množství dodávaného paliva ( min. 80 litrů/hod. ) Palivové čerpadlo pro systém BMM Automobily vybavené vstřikováním Mono-Motronic nemají mechanická dopravní čerpadla, ale jsou vybavena dvoustupňovým palivovým čerpadlem montovaným do nádrže.