34), 35) Rotační čerpadlo s axiálním pístem

Rotační čerpadlo s axiálním pístem (Lucas ) Vstřikovací čerpadlo Lucas pracuje pomocí čerpací mechaniky kroužku s vačkovým vybráním. Palivové dopravní čerpadlo je součástí vstřikovacího čerpadla. Dopravuje palivo od palivové nádrže přes filtr. Dávkovacím ventilem, který je spojen s nastavovací páčkou a mechanickým regulátorem, se palivo dostane do tělesa rozdělovače paliva. Palivo, které je pod vysokým tlakem, se rozděluje kanálky v tělese rozdělovače pro jednotlivé válce. K vytvoření vstřikovacího tlaku slouží ve vstřikovacím čerpadle jediný prvek pro všechny čtyři válce. Libovolné množství paliva, které je vstřikováno, je tak pro všechny válce stejné. Tento prvek se skládá ze dvou proti sobě ležících pístků. Je zabudován v rotoru rozdělovače paliva a otáčí se ve statickém tělese rozdělovače paliva. Prostřednictvím zdvihátek a kladek, které nabíhají na vačky uložené vevnitř vačkového kruhu, dochází ke stlačování pístků. Vnitřní stěna vačkového kruhu má pro každý válec vlastní vybrání. Plnící kanálek rotoru rozdělovače se nachází naproti dávkovacímu kanálku. Palivo proudí dávkovacím tlakem do rotoru a oba písty od sebe odtlačuje. Vstřikování Otáčením rotoru rozdělovače paliva dojde ke vzájemnému pootočení plnícího a dávkovacího kanálku taj, že už nestojí proti sobě. Plnící kanálek je uzavřen. Pístky jsou stlačovány k sobě. Současně se dostává tlakový kanálek v rotoru rozdělovače paliva do zákrytu s vysokotlakým výstupem. Velikost vzniklého tlaku je dána nastaveným tlakem na vstřikovací trysce. Okamžik vstřiku je přizpůsoben otáčkám motoru ( s rostoucími otáčkami se posouvá dopředu ). Aby bylo možné počátek vstřiku měnit, je kroužek s vačkovým vybráním spojen kulovým kloubem s přesuvníkem vstřiku. Přesuvník pak pootáčí kroužkem s vačkovými vybráními pomocí dopravního tlaku, který působí na píst pro nastavování vstřiku. Hydraulický přesuvník vstřiku je na následujícím obrázku. Dopravní tlak vytváří vnitřní lamelové dopravní čerpadlo. Palivo vstupuje do čerpadla s plnícím tlakem. V čerpadle se plnící tlak zvýší na tzv. dopravní. Vznikají tlak je určován nastaveným regulačním ventilem dopravního tlaku. Regulace množství vstřikovaného paliva probíhá následujícím způsobem. Při sešlápnutí pedálu akcelerace je množství vstřikovaného paliva v rozsahu částečného zatížení řízeno pomocí regulátoru přes nastavovací páčku a dávkovací ventil. Ty jsou vzájemně propojeny. Když se dávkovací ventil natočí, může se do rozdělovače paliva dostat více či méně paliva. Při plném výkonu omezuje mechanický regulátor otáčky motoru uzavřením dávkovacího ventilu, aby motor neběžel v neomezených otáčkách. Nastavení největšího dodávaného množství paliva je dáno mechanickým omezením, kdy jsou pístky maximálně oddáleny. I toto čerpadlo může být upraveno pro elektronické řízení.