33) Soustava s rotačním čerpadlem

Soustava s rotačním čerpadlem, popis soustavy Rotační vstřikovací čerpadla s rozdělovačem paliva Tato čerpadla se rozšířila u malých rychloběžných motorů. Při srovnání klasického řadového a rotačního čerpadla pro stejný výkon motoru jsou rotační čerpadla lehčí a menší. Vnitřní pohyblivé díly čerpadla jsou mazány motorovou naftou. Proto je nutno používat kvalitní palivo. Tato čerpadla mají jednu výtlačnou jednotku, která dopravuje palivo do všech válců motoru. Výtlačná jednotka je ovládána kotoučem s čelními vačkami, jejichž počet závisí na počtu válců. Množství paliva k jednotlivým válcům rozděluje rotační pístek. V současné době jsou vyráběny dvě koncepce těchto čerpadel : • rotující rozdělovač koná navíc osový pohyb vyvolaný čelní vačkou a současně zastává funkci vstřikovacího elementu i rozdělovače ( např. Bosch VE ), • čerpadla se dvěma protiběžnými pístky, ovládanými vnitřní radiální vačkou ( čerpadlo Stanadyne DB2 Lucas ). Rotační vstřikovací rozdělovací čerpadlo Bosch VE Popis činnosti : křídlové podávací čerpadlo je umístěno v nízkotlaké části čerpadla ( sací strana ). Dodává palivo již od spouštěcích otáček. S každou otáčkou dodává konstantní množství paliva do vnitřního středotlakého prostoru čerpadla., ve kterém je přetlakovým ventilem a škrtící tryskou v přepouštěcím otvoru zpět do nádrže udržován stálý tlak, přiměřený otáčkám motoru. S rostoucími otáčkami se tento tlak zvyšuje a působí na pístek přesuvníku vstřiku. Překonává sílu zatěžovací pružiny a posouvá pístek, který prostřednictvím kolíku natáčí objímku, v níž jsou uloženy kladky. Tím se přesouvá jejich dotykový bod s čelními vačkami na kotouči, řídícími výtlačný pohyb pístku ( zároveň rozdělovač paliva ) vstřikovacího čerpadla, v opačném směru, než je směr otáčení pístku a vačky. Tím dochází s rostoucími otáčkami ke zvětšování předstihu vstřiku. Popisované zařízení je hydraulický přesuvník vstřiku. Pístek je spojen s pohonem čerpadla přes zubovou spojku. Vysokotlaká část čerpadla je plněna vysokým tlakem rotujícím rozdělovačem. Přesné dávkování paliva v závislosti na zatížení motoru je řízeno regulační objímkou, posuvnou po rotujícím pístku ( rozdělovači ). Posunem vlevo se dávka snižuje. Pohyb regulační objímky je určen nastavením regulačních pák objímky, ovládaných jednak řidičem ( páka s excentrem ) a jednak mechanickým odstředivým regulátorem. Regulátor je poháněn ozubeným soukolím a zajišťuje minimální dodávku paliva pro stabilní chod motoru při běhu naprázdno a zároveň brání překročení maximálních otáček motoru snížením dodávky paliva (omezovací regulátor). Může se používat i regulátor výkonnostní. Na pákový systém regulační objímky působí šoupátko regulátoru. Přerušení dodávky paliva se děje přepouštěním paliva z pracovního prostoru vlastního čerpadla buď mechanicky pákou (posuv objímky ), nebo uzavřením přívodu paliva do pracovního prostoru elektricky ovládaným ventilem. Axiální posuv pístku odpovídá zdvihu čelních vaček na kotouči. : Ukončení přívodu paliva uzavřením kanálu pootočením pístku, axiálním pohybem pístku dochází ke stlačování paliva, v průběhu otáčení pístku se odkrývá drážka a příslušným kanálem se vytlačuje palivo přes výtlačný ventil ke vstřikovačům jednotlivých válců ( ventil i vstřikovač jsou obdobného provedení jako u řadových čerpadel. Při pokračujícím axiálním pohybu pístku se ukončuje dodávka paliva, jakmile dojde k odkrytí kanálu pístku regulační objímkou, pístek se dostává do pravé krajní polohy.Během zpětného pohybu pístku k počáteční poloze se kanál uzavírá a palivo proudí přívodním kanálem do vysokotlakého prostoru, rozdělovač se pootočil o ¼ otáčky a postup se opakuje pro následující válec v pořadí vstřiku. Jako přídavná zařízení se používají korektor pro kompenzaci plnícího tlaku při přeplňování motoru turbodmychadlem, výškový korektor pro korekci dávky paliva se stoupající nadmořskou výškou a korektor složení spalin s přídavným škrcením přepouštěného paliva ze středotlaké části čerpadla.