18) Kola a pohyby

13) Kola, pohyby Nejčastěji používaná kola automobilů se skládají z těchto částí : • Disky s ráfky • Hlavy ( paprskové hlavy ) • Pneumatiky Diskové kolo se skládá z ráfku a disku. Ráfek zabezpečuje spojení pneumatiky s diskem, patky pneumatiky jsou s dosedací plochou spojeny pouze třením. Disk zabezpečuje spojení a přenos sil a momentů mezi diskovým kolem a jeho nábojem. Účel kol a požadavky na ně kladené Kola nesou automobil a zároveň se jejich prostřednictvím, zpravidla pomocí předních kol, mění směr jízdy automobilu. Kola jsou posledním článkem v poháněcí soustavě vozidla a přenášejí hnací sílu na silnici. Zároveň jsou prvním prvkem pérování automobilu. Kola patří mezi neodpérované hmoty automobilu, proto mají mít co nejmenší hmotnost. Kola musí mít potřebnou pružnost a pevnost a musí být dobře vyvážena, aby se zabránilo jejich kmitání, které má nepříznivý vliv na nápravy automobilu a na bezpečnost jízdy. Pohyby kola vzhledem ke karoserii :  Propérování ( zdvih ) kola  Příčný posuv kola  Podélný posuv kola  Naklánění kola  Otáčení kola  Natočení kola Uložení kol Uložení kol na nápravě má být takové, aby zaručilo co nejmenší tření a přitom má odlehčovat ohybové zatížení hnacích hřídelů kol. Kola mohou být uložena : • Na mostu • Letmo • Poletmo Uložení kol na mostu – hnací hřídel má kola odlehčena a nepřenáší tedy namáhání na ohyb. Při tomto způsobu je kolo uloženo otočně ve dvou valivých ložiscích na vnějším konci mostu. Používá se u těžkých automobilů, jejichž kola jsou velice zatížena. Uložení kol letmo s plně zatíženým hřídelem, Při tomto způsobu uložení je hnací hřídel zatížen mimo namáhání na krut i namáháním na ohyb. Proto se používá jen u menších automobilů. Kolo je uloženo na hnacím hřídeli vedle ložiska. Uložení kol poletmo, Při tomto způsobu uložení je kolo na jednom ložisku vsazeném, nebo nasazeném na konci mostu. Hnací hřídel přenáší točivý moment, ale částečně je namáhán i na ohyb. Je to nejrozšířenější způsob. Druhy kol podle konstrukce U osobních automobilů se nejvíce používají disková kola. Disky se lisují z ocelového plechu a přivařují se k ráfkům. Otvory v disku, které mohou být různého tvaru, se jednak snižuje hmotnost disku, jednak se jimi podporuje cirkulace vzduchu, a tím chlazení celého kola a brzd. Disková kola se vyrábějí i odléváním z lehkých slitin. Diskové kolo se skládá z ráfku a disku. Ráfek zabezpečuje spojení pneumatiky s diskem, patky pneumatiky jsou s dosedací plochou spojeny pouze třením. Disk zabezpečuje spojení a přenos sil a momentů mezi diskovým kolem a jeho nábojem. U nákladních automobilů se používají převážně ocelové lisované disky, někdy odlévané disky s ráfkem. Drátová kola se vyrábějí buď s hlavou, nebo s přírubou. Drátové kolo s hlavou má dvojdílný střed. Vnitřní část, hlava, zůstává při výměně kola na čepu. Vnější část se nasune na hlavu kola a připevní maticí. Výměna je velmi rychlá a proto se tato kola dříve používala u sportovních a některých závodních automobilů. Dráty kol se montují ve dvou i více řadách. Výhodou drátových kol je větší pevnost a pružnost a menší hmotnost, než u diskových kol. Nevýhodou je jejich vyšší cena, nákladnější je i údržba a zdlouhavě se čistí. Jejich odpor vzduchu je také větší. Hvězdicová kola jsou buď lisovaná, hlavně pro osobní automobily, nebo litá pro nákladní automobily. Lisovaná kola se vyrábějí z tenčího plechu, jejich hmotnost je tedy menší. Litá kola mají hlavu odlitou v celku s hvězdicí, zpravidla šestiramennou. K hvězdici se připevňuje dělený ráfek.