- materiály pro žáky
- třída 2.C, 2.K, 2.P, 2.A, 2.Z, 2.I
- EK (2.C), EK (2.K), EK (2.P), EK (2.A), EK (2.Z), EK (2.I)
- 14. Vznik a vývoj obchodu
14. Vznik a vývoj obchodu
- obchod vznikl z potřeby zprostředkovatele směny zboží
Původně – tržiště – místo, kde se prodávající a kupující scházeli
Dnešní moderní trh – konkrétní nabídka a konkrétní poptávka v určitém místě a čase
- každý podnikatel si musí vymezit strategii a postavení na trhu
Historie obchodu v Čechách
- Sámova říše – 7. a 8. stol., Sámo byl kupec – sortiment té doby – zbraně, šperky, keramika, hrnce
- 10. - 12. stol. - cizí kupci z východu na západ se zastavovali a obchodovali na našem území, církevní příležitosti – místní trhy, rozvoj prvních měst
- 14. stol. v Praze byl střediskem obchodu Týn – cizí obchodníci zde byli ubytovaní, zboží bylo zváženo, sepsáno a bylo určeno clo a ungelt = příjem krále, později radnice
- cechy – předchůdci obchodů, pečovali o poctivost a odbornost prodeje, úkol cechů – rozvoj řemesel, organizování nákupů a prodejů na trzích, 1859 – cechy zrušeny
- první republika – nárůst obchodního podnikání
- 20. a 30. léta 20 stol. – rozvoj specializace maloobchodu – elektro, barvy, kosmetika
- 1948 – obchod znárodněn, zrušeno soukromé vlastnictví, v důsledku centrálního plánování byl nedostatek žádaného zboží
- 1989 – dynamický vývoj obchodů – změna vlastnictví, rozvinutá nabídka zboží a služeb, tuzemský maloobchod ovládají zahraniční společnosti