17.- 18. Organizace maloobchodu

MALOOBCHOD - síť prodejen - zajišťuje prodej zboží konečnému spotřebiteli maloobchod dříve - drobné podnikání, statisíce prodejen maloobchod dnes: - růst velikosti prodejen, vznik obchodních řetězců - roste význam obchodu - poskytuje 7 – 12 % pracovních příležitostí - podíl zaměstnanosti v obchodě se stále zvyšuje - proces nákupu a prodeje je stále více určován odběratelem - maloobchod určuje, co se bude vyrábět a prodávat Typy maloobchodních jednotek - úzce specializované prodejny – rybářské potřeby, sportovní potřeby - smíšené prodejny – blízkost k zákazníkovi, zboží běžné potřeby - obchodní domy – Kotva, Bílá labuť, centra měst - superety (potravinářská samoobsluha) – nádraží, letiště, benzínky - supermarkety – velkoprodejna – 400 – 2 500 m2 – Albert, Billa - hypermarkety – velikost 2 500 – 20 000 m2 – Tesco (první 1963 Francie Carrefour) - specializované (odborné) velkoprodejny – Ikea, Hornbach, Electro World, Alza - diskontní prodejny – zboží za nízké ceny - nákupní centra – kombinace desítek i stovek služeb, Central Kladno, Metropole FORMY MALOOBCHODNÍHO PRODEJE • pultový prodej • prodej volným výběrem – prodavač radí, odnese zboží k pokladně • samoobsluha • zásilkový prodej – katalogy, internet • prodejní automaty • osobní prodej – obchodní zástupci Trendy v maloobchodě - změna nákupních zvyklostí - konkurence obchodních firem – snižování cen - vlastní značky obchodů – Clever, Tesco - vlastní velkoobchodní sklady - vysoké využití IT – čárové kódy - elektronické platby - nákupní skenery - samoobslužné pokladny - e-shopy, on-line nákupy - tlak na kvalitu, čerstvé potraviny - bezobalové obchody