- materiály pro žáky
- třída 2.C, 2.K, 2.P, 2.A, 2.T, 2.Z, 2.I
- EK (2.C), EK (2.K), EK (2.P), EK (2.A), EK (2.T), EK (2.Z), EK (2.I)
- 11. Poptávka a nabídka
11. Poptávka a nabídka
Poptávka a nabídka
Nabídka
= určité množství zboží, které prodávající nabízejí za určitou cenu
Poptávka
= určité množství zboží, které kupující chtějí koupit při určité ceně
Zákon nabídky = s rostoucí cenou roste množství nabízeného zboží
Zákon poptávky = s rostoucí cenou klesá poptávka po určitém druhu zboží
Tržní mechanismus
1) nabídka > poptávka
trh nasycený = moc zboží
zákazníci nakupují málo, zboží zůstává ve skladech
výrobci snižují cenu, omezují výrobu
2) nabídka < poptávka
trh nenasycený = málo zboží
rozšiřuje se výroba + zvyšování ceny, tím poptávka klesá
3) nabídka = poptávka
bod rovnováhy (rovnovážný bod) = ideální stav na trhu
Další faktory ovlivňující poptávku:
cena
velikost důchodů
změny v preferencích (zvyky, móda, změny potřeb)
změny cen jiných zboží - substituty = jiné zboží, které může nahradit zboží sledované
Další faktory ovlivňující nabídku:
cena
náklady výroba a obchodu (dražší suroviny a energie, zvyšování mezd, nové technologie),
změny vnějších podmínek (počasí pro zemědělce, daně),
změny kapitálové výnosnosti (kapitál se přelévá mezi odvětvími, podle toho, co je výnosnější).