16. Vliv ceny na nabídku a poptávku

Kupující - se snaží koupit co nejvíce za co nejnižší cenu Prodávající - se snaží prodat co nejvíce za co nejvyšší cenu - nedostatek zboží na trhu - cena vzrůstá - přebytek zboží na trhu - cena klesá - s růstem ceny klesá poptávka - s rostoucí cenou roste nabídka 1. zákon nabídky = s rostoucí cenou roste i nabídka zboží 2. zákon poptávky = s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží Faktory ovlivňující poptávku: cena velikost důchodů, mezd změny v preferencích - zvyky, móda, změny potřeb změny cen jiných zboží - substituty = jiné zboží, které může nahradit zboží sledované Faktory ovlivňující nabídku: cena náklady výroby a obchodu - dražší suroviny a energie, zvyšování mezd, nové technologie změny vnějších podmínek - počasí pro zemědělce, daně