23) Přímé vstřikování BDE

Přímé vstřikování BDE Jedná se o proměnlivé časování sacích ventilů elektronicky řízeným systémem. Škrtící klapka je ovládána elektronicky. Sací kanály nejsou tak kolmé jako u Mitsubischi GDI a jiný je také tvar pístu. Palivový systém Palivový systém se příliš neliší od motoru Mitsubischi GDI, pracuje se vstřikovacími tlaky paliva 8 MPa až 12 MPa ( 80 bar až 120 bar ). Princip činnosti Stabilní a spolehlivé spalování mimořádně chudé směsi zaručuje vrstvené spalování, jinak řečeno plnění válců vrstvenou směsí. Při něm se snáze zapalitelná, a tedy bohatší směs soustřeďuje v blízkosti elektrod zapalovací svíčky, směrem od ní následují vrstvy směsi stále chudší a ve vnější vrstvě je jen vzduch. Na vzniku vrstveného spalování se podílejí vysokotlaké vstřikovací ventily, šroubovité sací kanály a tvarované spalovací prostory ve dnech pístů. Vrstvené spalování vyžaduje vstříknutí paliva do malé, přesně definované části spalovacího prostoru na konci kompresního zdvihu, tedy těsně před zážehem. V tomto okamžiku je ve válci velmi vysoký tlak. Palivo musí být vstříknuto do válce velmi rychle a pod vysokým tlakem. Díky tomu se palivo téměř okamžitě odpaří. Vysoký tlak také umožňuje řídit časování vstřiku neobyčejně přesně v rozmezí několika mikrosekund. Vrstveného plnění motoru se dosahuje vířivým prouděním vzduchu ve tvarovaném spalovacím prostoru ve dně pístu. Vzduch se do každého válce přivádí dvěma sacími kanály - - jedním se šroubovitým vstupem a druhým přímým s elektronicky řízenou klapkou řídící víření vzduchu. Částečné zatížení ( úsporný režim ) Při částečném zatížení a nízkých otáčkách je vířivá klapka uzavřena a vzduch nasávaný pouze šroubovitým kanálem vyvolává ve válci horizontální vír podporovaný ještě tvarem spalovacího prostoru, způsobující vrstvení zápalné směsi. Palivo se do proudu vzduchu vstřikuje šikmo vedle zapalovací svíčky, proud vzduchu usnadňuje jeho odpařování a přivádí je na požadované místo podél stěny spalovacího prostoru, jenž se rozšiřuje ve směru víru a po zažehnutí umožňuje rozšíření plamene přes celý prostor. Díky tomuto způsobu tvoření směsi je motor schopen spalovat zápalnou směs se směšovacím poměrem až 50 : 1. Plné zatížení ( vysoký výkon ) Při plném zatížení a vysokých otáčkách motoru není vrstvené plnění vhodné, protože k dosažení vysokého výkonu je třeba využít celého objemu nasátého vzduchu. V tomto režimu se palivo vstřikuje po celý sací zdvih, tak se vytvoří homogenní ( stejnorodá ) zápalná směs vzduchu s palivem ve směšovacím poměru blízkém stechiometrickému 14,7 : 1. Přechodový režim Protože motor nepracuje stále s chudou vrstvenou směsí, ale je-li požadován vysoký výkon, přechází na obvyklé plnění, musí tomu být přizpůsobena regulační soustava. Ta se ovládá tzv. elektronickým pedálem akcelerátoru, na jehož sešlápnutí reaguje tak, že velikost dodávky paliva se zvýší ještě před otevřením škrtící klapky. Reakce motoru je rychlejší a bezprostřednější, přitom je přechod mezi oběma režimy zcela plynulý. Na tom se podílí třetí „polovrstvený“ režim, při němž se palivo vstřikuje ve dvou oddělených dávkách (dvoufázově) – v první během sacího zdvihu a v druhé na konci zdvihu kompresního. Poloha škrtící klapky se mění podle programu uloženého v elektronické řídící jednotce motoru tak, aby se okamžitě splnily požadavky motoru na množství nasávaného vzduchu.