12) Účel a druhy zapalování

8) Účel a druhy zapalování Účel zapalovací soustavy Zapalovací soustava slouží k vytvoření vysokonapěťového impulsu, jeho přivedení do správného válce ve správný okamžik a k zažehnutí palivové směsi přeskokem elektrické jiskry. Kvalitní zážeh je třeba zajistit za všech podmínek, které při provozu vozidla připadají v úvahu. Zapalovací soustava by měla přispívat k dosažení : → maximálního točivého momentu motoru → maximálního výkonu → minimální spotřeby paliva → malého množství škodlivých emisí Druhy zapalování 1) Podle zdroje elektrické energie a) bateriové – potřebná energie se získává z akumulátorové baterie b) magnetové – potřebná energie se získává elektromagnetickou indukcí c) piezoelektrické – energie se získává mechanickým tlakem na piezoelektrické krystaly 2) Podle prvku použitého k akumulaci energie a) indukční – elektrická energie pro jiskru je získána na cívce elektromagnetickou indukcí b) kapacitní – elektrická energie k vytvoření jiskry se akumuluje v kondenzátoru 3) Dělení podle konstrukce a) klasické (bateriové) zapalování - má mechanický přerušovač, který vypíná proud v primárním vinutí zapalovací cívky (důsledkem je elektromagnetická indukce vysokonapěťového impulsu v sekundárním vinutí) b) polovodičové tranzistorové zapalování - pro přerušování proudu v primárním vinutí zapalovací cívky se využívá tranzistor. Základní princip je podobný jako u klasického zapalování . c) polovodičové tyristorové zapalování – ke spínání proudu se zde využívá tyristor . Konstrukce je značně odlišná od bateriového zapalování.