8) Rámy nákladních automobilů

5) Rámy nákladních automobilů, autobusů, traktorů a motocyklů Motocyklový rám spojuje jednotlivé montážní skupiny i samostatné díly do pevného celku. Rám je důležitou nosnou částí motocyklu, a proto musí být tuhý a odolný proti dynamickému namáhání. Uzavřený motocyklový rám je vytvořen z nosných prvků ( kovových trubek nebo plechových výlisků ), které spojují hlavu pro čep řízení se zadní vidlicí ( pevnou, jež bývá přímo jeho částí, nebo výkyvnou ) a probíhají nad motorem i pod ním, přičemž v těchto částech mohou být nosné prvky jednoduché i dvojité. Otevřený motocyklový rám je vytvořen z nosných prvků ( kovových trubek nebo plechových výlisků ), které spojují hlavu řízení se zadní vidlicí ( pevnou, jež bývá přímo jeho částí, nebo výkyvnou ), přičemž horní nosník probíhá nad motorem a dolní nosník je přerušen pro vestavěný motor nebo vestavěné hnací soustrojí. Páteřový rám patří do skupiny otevřených rámů, který se používá u skútrů. Kolové traktory rám zpravidla nemají, jsou konstruovány jako monoblokové celky. To znamená, že nosnou část traktoru tvoří navzájem sešroubované hlavní celky, tj. motor, převodovka a skříň zadní nápravy. Žádný z těchto celků nelze vymontovat bez porušení nosného systému. Monoblokové uspořádání traktorů může být prodlouženo krátkým žebřinovým rámem ( vpředu ), aby se zvětšil rozvor. Tento prodloužený rám slouží pro zavěšení zemědělského nářadí. Polorámový traktor je takový, jehož rám tvoří zpravidla vidlice pro uložení motoru, která je napojena na převodovku. Je-li třeba, lze vymontovat jen motor, zbytek traktoru zůstává Na kolech. Pásové traktory mají rámovou konstrukci. Rám je zde hlavním nosným prvkem a spolu s nápravami tvoří podvozek. Motor a jiné celky traktoru lze vymontovat bez porušení nosného systému. 2x klikni pro úpravu