4) Základní koncepce a příslušenství vozidla

3) Základní koncepce a příslušenství vozidla Při posuzování základní koncepce automobilů vycházíme z umístění hnacího ústrojí, tzn. Motoru, spojky, převodovky, popř. i rozvodovky vzhledem k nápravám automobilu. V současné době se osobní automobily konstruují ve čtyřech základních koncepcích. 1. U klasické koncepce je motor s převodovkou umístěn vpředu podélně. Hnací síla se přenáší na zadní hnací nápravu pomocí kloubového spojovacího hřídele ( Mercedes, BMW aj.). Toto uspořádání má výhodu v tom, že při plně zatíženém automobilu jsou přední i zadní náprava rovnoměrně zatížené. Přístup k motoru i převodovce je dobrý. Přemístěním převodovky, popř. i spojky, k zadní nápravě lze dosáhnout rovnoměrnějšího rozložení hmotnosti na přední a zadní nápravu u nezatíženého automobilu. Výhodný je i přenos výkonu k zadní nápravě při vyšších otáčkách spojovacího hřídele, a tedy menším momentem. Tento zvláštní případ klasické koncepce je označován jako transaxle. Převodovka může být umístěna před zadní nápravou (Alfa Romeo, Lancia) nebo za ní (Porsche). 2. Automobil se zadním pohonem má motor s převodovkou i rozvodovkou umístěn většinou podélně, někdy i příčně u zadní hnací nápravy ( Škoda 120, Tatra 613 aj. ). Přední náprava je řídící. Nevýhodou je nerovnoměrné zatížení náprav. Tuto nevýhodu odstraňuje uložení hnacího agregátu ve střední části automobilu před zadní nápravou. To je koncepce, kterou však využívají pouze sportovní automobily, vzhledem k omezenému prostoru pro cestující i zavazadla. Poskytuje téměř rovnoměrné rozložení hmotnosti na přední i zadní nápravu. 3. Automobil s předním pohonem má motor s převodovkou napříč u přední hnací nápravy ( Škoda Felicie, Wolkswagen Passat aj. ). Přední náprava je hnací i řídící. Výhodou je, že se získá větší užitečný prostor. Nevýhodou je větší složitost konstrukce a zpravidla horší přístupnost k jednotlivým celkům. 4. Automobil s pohonem všech kol může mít umístěn motor s převodovkou vpředu nebo vzadu a to podélně nebo i příčně ( Audi Quattro ). Tato koncepce se používala pouze u nákladních, popř. terénních automobilů. Zvýšení aktivní bezpečnosti za krajně nepříznivých jízdních podmínek a zlepšení jízdních vlastností přimělo konstruktéry využít tuto koncepci i v konstrukci osobních automobilů. Pohon jedné z náprav byl původně vypínatelný, v současnosti je s použitím mezinápravového diferenciálu trvalý. Příslušenství vozidla Příslušenství automobilu nebo příslušenství strojového spodku, podvozku, motoru a karoserie jsou pomocná zařízení, pomocné přístroje a prostředky s automobilem pevně spojené, které jsou po technické stránce nezbytné pro činnost vozidla podle jeho účelu nebo pro samostatný pohyb strojového spodku, popř. pro funkci podvozku, motoru, karoserie ( např. elektrické zapalovací zařízení, spouštěcí, osvětlovací a návěstní zařízení, chladící zařízení, sklápěč – u sklápěcího automobilu, čerpadlo – u cisternového automobilu ).