- materiály pro žáky
- třída 3.Z
- SZZ (3.Z)
- 23. Lopatkové kompresory, dmychadla - význam a princip
23. Lopatkové kompresory, dmychadla - význam a princip
23. Lopatkové kompresory, dmychadla - význam a princip
Jedná se o zařízení, která patří mezi lopatkové stroje hnané. Kompresory jsou pracovní stroje,
určené pro stlačování plynů a par, nejčastěji vzduchu. Mohou být konstruovány jako jednostupňové,
nebo vícestupňové (tzv. turbokompresory - též rychlostní kompresory)
Podle směru proudění plynu rozlišujeme:
- turbokompresory axiální - plyn v nich proudí v osovém směru
- turbokompresory radiální (odstředivé)
U axiálního turbokompresorů má rotor nejčastěji válcovitý nebo mírně kuželovitý buben
a do drážek na jeho obvodu jsou vsazeny oběžné lopatky, zatímco difuzorové lopatky jsou vetknuty
do tělesa skříně (statoru). Věnec oběžných lopatek se po délce průtočné části kompresoru
střídá s věncem pevných difuzorových lopatek. K zmenšení rázu v prvním oběžném kole
a k zvýšení hltnosti kola je před ním vestavěn předrozváděč, tj. lopatková mříž pro vhodné usměrnění proudu plynu
Princip
Plyn se nasává hrdlem 1 do sací komory 2, usměrňuje lopatkami předřazeného statoru 3, urychluje oběžnými
lopatkami jednotlivých kol 4 rotoru, v převáděcích lopatkách 5 statoru se zvyšuje jeho tlak a je převáděn
do dalšího stupně. Za posledním stupněm je zařazen difuzor 6 a 7. Z něho proudí stlačený plyn
do výtlačného hrdla 9. Rotor nesoucí oběžné lopatky 4 je uložen v ložiskách 8. U těchto kompresorů se plyn
v průběhu celé komprese většinou nechladí, protože vedení plynu mezi stupni je obtížné
Dmychadla stlačují a dopravují vzduch, změna tlaku je malá obvykle do 0,3 MPa
Průmyslová dmychadla rozlišujeme známější ,Rootsova, popř. i jiné konstrukce (s bočním výfukem). Rootsovo dmychadlo má zvláštní
rotační písty, jejichž pohybem dochází k odčerpávání vzduchu ze vstupu a vyfukování na výstupu.
Oba typy dmychadel mohou pracovat jako vývěvy nebo kompresory.
Známá zařízení jsou turbodmychadla pro spalovací motory, jejichž činností dochází ke zvyšování výkonu
zvětšením množství přiváděného vzduchu a tím i paliva, které lze přivést do motoru.