15. Pístové motory - charakteristika a konstrukce

15. Pístové motory - charakteristika a konstrukce Pístové spalovací motory jsou tepelné stroje, kde se tepelná energie paliva mění na energii tlakovou a klikovým mechanismem je tato energie dále přeměněna na mechanickou práci. Palivo, které hoří ve spalovací komoře uvolní teplo, které zvýší tlak a teplotu zplodin hoření, které následně při expanzi vykonají práci. Na užitečnou práci je z tepla přeměněno 25 až 40%, zbytek je odveden chlazením, výfukovými plyny, třením apod. Pístové spalovací motory dělíme podle různých hledisek: - podle způsobu spalování paliva - podle použitého paliva - podle způsobu plnění - podle pracovního cyklu - podle účelu Mezi nejznámější dělení spalovacích motorů patří dělení podle způsobu spalování paliva Spalovací motory zážehové - u nichž dojde k zapálení směsi vzduchu a paliva elektrickou jiskrou Spalovací motory vznětové - do vzduchu stlačeného a ohřátého kompresí se vstříkne palivo, které se vznítí Mezi palivy pro spalovací motory jsou nejběžnější paliva kapalná, v současnosti se také uplatňují paliva plynná a vývoj - alternativní Pracovní cykly - čtyřdobé - jeden oběh (sání, komprese, expanze, výfuk) na čtyři zdvihy (dvě otáčky kliky) - dvoudobé - jeden oběh na dva zdvihy (jedna otáčka kliky) ..v následujícím odkazu je viditelná animace pracovních cyklů