- materiály pro žáky
- třída 3.Z
- SZZ (3.Z)
- 15. Pístové motory - charakteristika a konstrukce
15. Pístové motory - charakteristika a konstrukce
15. Pístové motory - charakteristika a konstrukce
Pístové spalovací motory jsou tepelné stroje, kde se tepelná energie paliva mění na energii
tlakovou a klikovým mechanismem je tato energie dále přeměněna na mechanickou práci.
Palivo, které hoří ve spalovací komoře uvolní teplo, které zvýší tlak a teplotu zplodin hoření, které
následně při expanzi vykonají práci. Na užitečnou práci je z tepla přeměněno 25 až 40%, zbytek
je odveden chlazením, výfukovými plyny, třením apod.
Pístové spalovací motory dělíme podle různých hledisek:
- podle způsobu spalování paliva
- podle použitého paliva
- podle způsobu plnění
- podle pracovního cyklu
- podle účelu
Mezi nejznámější dělení spalovacích motorů patří dělení podle způsobu spalování paliva
Spalovací motory zážehové - u nichž dojde k zapálení směsi vzduchu a paliva elektrickou jiskrou
Spalovací motory vznětové - do vzduchu stlačeného a ohřátého kompresí se vstříkne palivo, které se vznítí
Mezi palivy pro spalovací motory jsou nejběžnější paliva kapalná, v současnosti se také uplatňují
paliva plynná a vývoj - alternativní
Pracovní cykly - čtyřdobé - jeden oběh (sání, komprese, expanze, výfuk) na čtyři zdvihy (dvě otáčky kliky)
- dvoudobé - jeden oběh na dva zdvihy (jedna otáčka kliky)
..v následujícím odkazu je viditelná animace pracovních cyklů