- materiály pro žáky
- třída 2.S
- STR (2.S)
- 15.-16.Hodina - Řemenové převody
15.-16.Hodina - Řemenové převody
ŘEMENOVÉ PŘEVODY
Popis převodů Obecně jsou převody mechanismy s tuhými členy, které slouží k přenosu kroutícího momentu (otáček) z hnacího hřídele na hřídel hnaný. K přenosu kroutícího momentu Mk dochází pomocí kol na hřídelích: - kontaktním stykem - kola se přímo dotýkají = třecí a ozubené převody. - nepřímým stykem – opásáním = lanové, řemenové a řetězové převody
Řemenové převody : - převody opásané se silovým stykem
- síla v řemenech se na řemenice přenáší třením
- nejsou přesné, protože při tření dochází k prokluzu (součinitel ψ)
- opásání je provedeno jedním nebo více řemeny
- řemeny mohou být ploché, klínové, ozubené (tyto patří do skupiny tvarového styku) a speciálních tvarů
- používají se na střední a velké osové vzdálenosti
Výhody: - jsou pružné, mají pružný záběr a tlumí rázy a vibrace
- mohou pracovat při velkých obvodových rychlostech (udává výrobce pro daný typ řemene)
- jsou levné a jednoduché
- při jednorázovém přetížení dojde k prokluzu (funkce pojistné spojky)
Nevýhody: - nezaručují přesnost převodového poměru (prokluz)
- napínací síla značně namáhá hřídele a ložiska
- průtažnost řemenů
- nutnost napínání (napínací zařízení kladkové nebo posunem motoru)
- nelze je použít na malé osové vzdálenosti - nejsou vhodné do vlhkého a prašného prostředí, nesnáší vyšší teploty, nesmí se zamastit
Druhy řemenů: 1) Ploché řemeny: - materiál kůže, plast, speciální tkaniny (firma Esband)
- mohou pracovat oboustranně ( lze dosáhnout opačného smyslu otáček)
- nevýhodou je větší napínací síla než u klínových řemenů a velká šířka řemene
2) Klínové řemeny: V současné době je na trhu dostupné velké množství různých typů s různými obchodními názvy.
Základní rozdělení: - podle průřezu: - řemeny klasického průřezu (označení Z, A, B, C, D, E )
- řemeny úzké (označení SPZ, SPA, SPB, SPC)
- podle způsobu výroby: - obalované - řezané