- materiály pro žáky
- třída 3.Z
- SZZ (3.Z)
- 5. Mostový a portálový jeřáb
5. Mostový a portálový jeřáb
5. Mostový a portálový jeřáb
Mostový jeřáb - má obdélníkové pracovní pole, pojíždí po vyvýšené jeřábové dráze
a jeho nosnou konstrukci tvoří jeřábový most.
Na hlavních nosnících mostu jsou uloženy kolejnice, po kterých se pohybuje jeřábová kočka
se zdvihacím ústrojím, s lanovým bubnem a lanem, kladnicí a hákem pro navázání břemena.
Mostové jeřáby dle tvaru dělíme na běžné, podvěsné a speciální.
Mostové jeřáby běžné rozlišujeme:
- jednonosníkové - rozpětí až 25m, nosnost až 10 tun
- dvounosníkové - rozpětí až 32m, nosnost do 80 tun
Mostové jeřáby jsou často používány jako dílenské, hutní, stohovací a pod.
Portálové a poloportálové jeřáby - jejich nosná část je tzv. portál tedy most a dvě podpěry.
Portál může být pevně kotven k základu, nebo pojíždí po jeřábové dráze uložené na zemi,
poloportálový pak má jednu větev jeřábové dráhy v úrovni jeřábového mostu.
Portálové jeřáby mohou být pojízdné nebo nepojízdné např. k překládání materiálu,
mohou mít otočný výložník - přístavní, nebo jako portálové, pro velká rozpětí,
často pro překládku materiálu ve venkovních prostorech.