5. Mostový a portálový jeřáb

5. Mostový a portálový jeřáb Mostový jeřáb - má obdélníkové pracovní pole, pojíždí po vyvýšené jeřábové dráze a jeho nosnou konstrukci tvoří jeřábový most. Na hlavních nosnících mostu jsou uloženy kolejnice, po kterých se pohybuje jeřábová kočka se zdvihacím ústrojím, s lanovým bubnem a lanem, kladnicí a hákem pro navázání břemena. Mostové jeřáby dle tvaru dělíme na běžné, podvěsné a speciální. Mostové jeřáby běžné rozlišujeme: - jednonosníkové - rozpětí až 25m, nosnost až 10 tun - dvounosníkové - rozpětí až 32m, nosnost do 80 tun Mostové jeřáby jsou často používány jako dílenské, hutní, stohovací a pod. Portálové a poloportálové jeřáby - jejich nosná část je tzv. portál tedy most a dvě podpěry. Portál může být pevně kotven k základu, nebo pojíždí po jeřábové dráze uložené na zemi, poloportálový pak má jednu větev jeřábové dráhy v úrovni jeřábového mostu. Portálové jeřáby mohou být pojízdné nebo nepojízdné např. k překládání materiálu, mohou mít otočný výložník - přístavní, nebo jako portálové, pro velká rozpětí, často pro překládku materiálu ve venkovních prostorech.