32. Opravy a údržba spouštěčů

Opravy a údržba spouštěčů Úvodní informace - dnešní spouštěče jsou vysoce spolehlivé, životnost je srovnatelná s životností automobilu - řidič může spouštěč poškodit jeho přetěžováním (dlouhé startování, nouzové použití k jízdě při poruše motoru) - při poruše se v servisech vyměňují jako celek, opravy se dnes provádí jen ve specializovaných dílnách Hlavní závady při poruše funkce spouštěče Pokud se spouštěč neotáčí nebo se otáčí jen pomalu, může být závada ve 3 oblastech: 1) vadný akumulátor - například je nedostatečně nabitý 2) vada v připojení spouštěče - například porucha spínací skříňky 3) vadný spouštěč - napětí na spouštěči je aspoň 9V, a přesto se otáčí pomalu nebo vůbec - důvodem může být ⦁ přechodový odpor spínače ⦁ vadná cívka mechanizmu vysouvání pastorku ⦁ vadný elektromotor ⦁ mechanická závada Co při kontrolách a opravách sledovat - kluzná ložiska (mazání) - povrch komutátoru a izolaci jednotlivých lamel - volnoběžku nebo lamelovou spojku (volnoběžka v záběrném směru nesmí prokluzovat, momentová spojka při přetížení proklouznout musí) - spínač (opálené kontakty) - přítlačné pružiny kartáčů (tlak 0,8-1,4 kPa) - axiální vůli rotoru (0,7 až 1,3 mm) - radiální vůli rotoru (maximálně 0,2 mm) ⦁ pevné dotažení jader cívek statoru pevné dotažení cívek statoru a rotoru ⦁ neporušenost zubů pastorku a věnce setrvačníku ⦁ vůli zasouvacího mechanizmu vidlic a šroubovité drážky pouzdra vedení pastorku ⦁ izolaci všech částí vedení ⦁ stav všech cívek (opálení, mezizávitový zkrat, zkrat na kostru, přerušené vinutí) ⦁ dotažení všech kontaktů ⦁ neporušenost pájených spojů ⦁ dokonalý styk kartáčů s plochou komutátoru