- materiály pro žáky
- třída 2.A
- EL (2.A)
- 31. Dynamospouštěč
31. Dynamospouštěč
Dynamospouštěč
Úvodní informace
– jde o dvouúčelové zařízení, jehož úkolem je spouštět spalovací motor a vyrábět elektrickou energii
– problémem tohoto zařízení jsou odlišné požadavky na točivý zdroj a spouštěč
– dnes se výrobci snaží o kombinaci alternátoru a spouštěče, což navíc přináší problémy s kombinací stroje střídavého a stejnosměrného
– hlavními nevýhodami dynamospouštěčů jsou malá účinnost a velká hmotnost
– používají se výjimečně, například u skútrů
Schéma dynamospouštěče
– sériové vinutí se zapojuje spínačem při spouštění, derivační vinutí je zapojeno stále a přes regulátor dodává energii soustavě
Systémy slučující alternátor a spouštěč
– vinutí spouštěče i alternátoru je tvořeno formou věnce, uvnitř kterého se otáčí setrvačník, jenž má současně i funkci rotoru
– na rotoru jsou umístěny trvalé magnety
– celý systém je uchycen přímo na klikové hřídeli mezi motor a převodovku a slouží tak i jako tlumič vibrací motoru
– spouštěč je roztáčen elektromagneticky bez přímého dotyku kovových částí (malé opotřebení)
– spouštění je bezhlučné, motor lze vypínat bez potíží při čekání na křižovatce (úspora paliva)
– na jmenovité otáčky se motor dostane zhruba 10x rychleji než s běžným spouštěčem, do atmosféry odchází méně škodlivin (oxidy uhlíku a dusíku); při zrychlení z nízkých otáček působí krátkodobě jako pomocný motor (příspěvek až 15 kW), při brzdění mění část kinetické energie na elektrickou
– není zde náhon řemenem
– elektrický výkon je k dispozici už při nízkých otáčkách
– systém zlepšuje rovnoměrnost chodu motoru