31. Dynamospouštěč

Dynamospouštěč Úvodní informace – jde o dvouúčelové zařízení, jehož úkolem je spouštět spalovací motor a vyrábět elektrickou energii – problémem tohoto zařízení jsou odlišné požadavky na točivý zdroj a spouštěč – dnes se výrobci snaží o kombinaci alternátoru a spouštěče, což navíc přináší problémy s kombinací stroje střídavého a stejnosměrného – hlavními nevýhodami dynamospouštěčů jsou malá účinnost a velká hmotnost – používají se výjimečně, například u skútrů Schéma dynamospouštěče – sériové vinutí se zapojuje spínačem při spouštění, derivační vinutí je zapojeno stále a přes regulátor dodává energii soustavě Systémy slučující alternátor a spouštěč – vinutí spouštěče i alternátoru je tvořeno formou věnce, uvnitř kterého se otáčí setrvačník, jenž má současně i funkci rotoru – na rotoru jsou umístěny trvalé magnety – celý systém je uchycen přímo na klikové hřídeli mezi motor a převodovku a slouží tak i jako tlumič vibrací motoru – spouštěč je roztáčen elektromagneticky bez přímého dotyku kovových částí (malé opotřebení) – spouštění je bezhlučné, motor lze vypínat bez potíží při čekání na křižovatce (úspora paliva) – na jmenovité otáčky se motor dostane zhruba 10x rychleji než s běžným spouštěčem, do atmosféry odchází méně škodlivin (oxidy uhlíku a dusíku); při zrychlení z nízkých otáček působí krátkodobě jako pomocný motor (příspěvek až 15 kW), při brzdění mění část kinetické energie na elektrickou – není zde náhon řemenem – elektrický výkon je k dispozici už při nízkých otáčkách – systém zlepšuje rovnoměrnost chodu motoru