10. Základní pravidla obsluhy

ZÁKLADNÍ PRAVIDLA OBSLUHY 1) Nápoje podáváme z pravé strany, k pravé ruce, nebo nad špičku nože, znak na sklenici směrem k hostovi, naléváme do sklenice asi do 2/3 obsahu, lahev s nápojem zakládáme mírně vpravo za sklenici, etiketou k hostovi. Lahvové víno: objednávka, prezentace, otevření a otření hrdla, degustace, nalévání, dolévání 2) Polévky podáváme z pravé strany, při banketním servisu z teriny zleva. 3) Pokrmy podáváme zprava před hosta, maso dole, přílohy nahoře. * teplé přílohy a saláty zprava na levou stranu, k přílohám překládací příbor, k salátům vidličku * kompoty se lžičkou na pravou stranu * omáčníky bez lžičky na pravou stranu, se lžičkou vlevo * celou společnost obsluhujeme najednou (i jednotlivé hosty - příloha, maso) * překládání na keridonu oběma rukama a servis zprava (2/3 pokrmu, zbytek ohříváme a nabízíme - nachservis, též reservis - obsluha zleva na talíř založený před hostem 4) Debaras (sklízení) použitého inventáře, od nápojů - tácek nebo plato, talíře a příbory dvou nebo tří talířovým způsobem zprava. PRAVIDLA OBJEDNÁVÁNÍ HOSTŮ 1) Vhodné chování - zachovat klid, nechat hostu čas, umět poradit a doporučit. 2) Převzetí objednávky - zpaměti, písemně (čárkování - pátá vodorovně), na slepo (podle odhadu), u velkých společností písemně - kontrola. PRAVIDLA BONOVÁNÍ 1) bonovací knihy - útržkové bloky, s průpisem 2) kontrolní pokladny, počítače s dotykovou obrazovkou (kontrolujeme množství a celkovou částku) VYÚČTOVÁNÍ S HOSTEM, ZPŮSOBY PLACENÍ ... důstojné chování 1) za hotové * zpaměti do dvou položek * účtenka s razítkem * propisovací účtenka * paragon z pokladny (kasy) 2) bez hotovosti * na úvěr (faktura) * placení stravenkami v určité hodnotě * šekem * platební kartou PŘEJÍMKA POKRMŮ A NÁPOJŮ - veškeré zboží musí být bonované - po expedici zboží se bon znehodnocuje (propíchnutím, natržením) - za volbu inventáře odpovídá číšník - číšník spoluzodpovídá za vzhled, váhu nebo míru, jakost a teplotu převzatého zboží (zastupuje hosta), vyřizuje přímo na místě případné závady - číšník nesmí převzít závadné zboží