42. - 44. Mazací soustava, druhy, účel

Mazací soustava – údržba a opravy Údržba mazání spočívá v pravidelné kontrole hladiny oleje v nádrži, kterou je spodní víko motoru. Hladina oleje má být mezi ryskami, které udávají maximální a minimální hladinu. Není žádoucí pro motor, aby hladina byla buď pod a nebo nad ryskami. Větší množství vede ke zvýšené spotřebě oleje, který je spalován vlivem většího přehřívání a nedostatečného chlazení, vede k zapékání pístních kroužků. Dále pak k vytékání oleje z ucpávek a Gufero kroužků a těsnění. Menší množství má za následek nedostatečné množství oleje a také jeho přepalování vlivem nedostatečného chlazení může být příčinou vytavení ložiskového kovu pánví. K pravidelné údržbě je zařazena i výměna oleje po proběhu kilometrů nebo motohodin. Současné oleje, jejich složení a výroba zaručují vysoké proběhové normy kilometrů. Pokud bylo u dříve vyráběných olejů stanoveno, že výměna se provádí podle ujetých kilometrů po 8 – 10 000 km, je dnešní proběh 18 000 km i více. Výměna kilometrů se však neprovádí podle počtu ujetých kilometrů, ale podle skutečného stavu opotřebení, znečištění oleje mechanickými částicemi, spalinami oleje a palivem. Rozhodující je pro jeho výměnu skutečný stav na základě provozních podmínek. Při kontrole mazání prověřujeme : ⦁ Množství a stav oleje ⦁ Tlak oleje v soustavě po zahřátí na provozní teplotu ( 0,4 – 0,5 MPa při 1 000 ot/min ) ⦁ Teplotu – optimální kolem 90°C, neměla by překročit 135°C Mazací soustavy mohou vykazovat dva okruhy závad : ⦁ Náhlý pokles, ztráta mazacího tlaku ⦁ Náhlé zvýšení mazacího tlaku Pokud se při měření pomocí manometru projeví pozvolný pokles tlaku a při zahřátém motoru je rozsvícená kontrolka mazání, jedná se o zvýšené opotřebení hlavního uložení klikového hřídele a ojnic motoru. Mazací tlak je možné zvýšit seřízením redukčního ventilu na původní hodnotu 0,4 – 0,5 MPa. Větší tlak vede k poškození filtračních vložek, které jsou z papírových filtrů. Protože hlavní tlak „drží klikový hřídel“ jako základní součást motoru, je pokles tlaku signálem zvýšení opotřebení jeho ložisek. Podle toho usuzujeme na nutnost jejich možné výměny nebo na celkovou generální opravu motoru. Náhlá ztráta tlaku může být způsobena : ⦁ Nefunkčností olejového čerpadla ⦁ Nedostatkem oleje ⦁ Prasklou pružinou redukčního ventilu ⦁ Prasklou trubkou sacího koše čerpadla ⦁ Prasklá trubka v soustavě mazacího rozvodu Pozvolný pokles tlaku způsobuje : ⦁ Ucpaný hrubý čistič oleje na sacím koši v olejové nádrži ⦁ Příliš řídký olej vlivem přehřátí motoru ⦁ Zvýšená vůle čepů klikového mechanismu ⦁ Zvýšená vůle ozubených kol olejového čerpadla Náhlé zvýšení tlaku může způsobit ucpání kanálů soustavy mazání motoru, nebo přívodního potrubí. Při pravidelné výměně oleje se vždy současně mění olejové čističe. U čističů lamelových, odstředivých nebo štěrbinových se vyčistí, vyperou vložky, odstraní se usazená vrstva karbonu a čističe se sestaví. Po namontování se utěsní dokonale spojení s motorem a přívodním potrubím. Lamely se myjí v benzinu, petroleji a vyfoukají se stlačeným vzduchem. Zbaví se tak olejového kalu. Tělesa těchto čističů se dokonale očistí před montáží filtračních vložek. Celkově kontrolujeme těsnost motoru, protože sebemenší únik oleje je příčinou odebrání technického průkazu k vozidlu.