37), 38) Nepřímé vstřikování

text
Tvary spalovacích prostorů – nepřímé vstřikování Spalovací prostor s nepřímým vstřikem paliva ( komůrkový ) umožňuje mnohem dokonalejší promísení paliva se vzduchem pomocí kompresního prostoru, který je rozdělen na dvě části. Ty jsou navzájem spojeny jedním nebo několika úzkými kanálky. Hlavní prostor je ve válci a vedlejší prostor ( komůrka ) je v hlavě válce. Palivo se vstřikuje do komůrky. Přemístěním vzduchu z válce do komůrky a přechodem směsi v opačném směru vzniká silné víření, které účinně napomáhá promísení paliva se vzduchem, a tím i dokonalejšímu spalování. Motory s touto úpravou spalovacího prostoru se dělí na : ⦁ Motory s tlakovou komůrkou nejsou náročné na vstřikovací zařízení. Vytvoření kvalitní směsi záleží jen na rozvíření vzduchu, který proudí spojovacím kanálkem mezi hlavním a vedlejším prostorem. Po vstřiku paliva do komůrky a po promísení se vzduchem začne spalování. Zvýšením tlaku se vytlačí část směsi do hlavního prostoru, v němž se rozvířením dokončí příprava směsi v nadbytku vzduchu a rozvine se hoření. ⦁ Motory s vírovou komůrkou mají zpravidla větší část spalovacího prostoru ( 50 až 90 % ) umístěnu stranou od válce. V tomto prostoru vzniká rotační vír vzduchu. Palivo se do vírové komůrky vstřikuje obyčejně shora. Spojovací kanál je ke stěně vírové komůrky směrován tangenciálně. Vzduch se dobře rozvíří, rychle se rozmíchá se vstřikovaným palivem a po rozvinutí hoření za rychlého růstu tlaku se dostane do hlavního spalovacího prostoru, v němž se dokonale promíchá se zbývajícím vzduchem a shoří. ⦁ Motory se vzduchovou komůrkou mají zpravidla větší část spalovacího prostoru mimo válec ve vzduchové komůrce, která je v hlavě válce a pojme téměř všechen nasátý vzduch. S prostorem válce se spojuje jedním spojovacím kanálem nebo několika otvory. Palivo se vstřikuje do spojovacího kanálu nebo do jeho blízkosti. Výhody motorů s přímým vstřikem paliva : ⦁ Nižší měrná spotřeba paliva ( 210 až 245 g/kW / hod. ) ⦁ Snazší spouštění motoru při nižších teplotách ⦁ Jednodušší konstrukce hlavy válce První dvě výhody jsou výsledkem menších tepelných a hydraulických ztrát. Spalovací prostor je kompaktnější s menším povrchem vzhledem k objemu. Na nižší měrné spotřebě má podíl i menší součinitel přestupu tepla vlivem menší intenzity víření a rychlejší průběh hoření. Nevýhody motorů s přímým vstřikem paliva : ⦁ Nižší střední efektivní tlak následkem většího přebytku vzduchu ⦁ Větší maximální tlaky ve válci, a tím i větší namáhání částí motoru a větší tvrdost chodu ⦁ Větší nároky na vstřikovací zařízení, potřeba jemnějšího rozprášení paliva, vyšší vstřikovací tlaky, více otvorové trysky ⦁ Vyšší požadavky na kvalitu paliva Výhody motorů s nepřímým vstřikem paliva : ⦁ Vyšší střední efektivní tlak, lepší využití vzduchu ⦁ Nižší maximální tlaky ve válci, a tedy menší namáhání částí motoru a měkčí chod motoru ⦁ Menší nároky na vstřikovací zařízení a kvalitu paliva ( jednootvorové trysky, menší vstřikovací tlaky) ⦁ Vhodnost pro vysokootáčkové motory ( vyšší teploty komůrky, intenzivnější víření směsi, a proto účinnější spalování) Nevýhody motorů s nepřímým vstřikem paliva : ⦁ Vyšší měrná spotřeba paliva ( minimálně 230 g/ kW/ hod.) ⦁ Obtížnější spouštění motoru ( velké tepelné ztráty větším odvodem tepla a nižší teplota na konci kompresního zdvihu ), proto jsou do komůrek zamontovány žhavící svíčky, které před spouštěním motoru ohřejí malý objem vzduchu v komůrce ⦁ Složitější a dražší konstrukce hlavy válce s komůrkou, která je jak mechanicky, tak i tepelně velmi namáhána 2x klikni pro úpravu