- materiály pro žáky
- třída 2.A, 2.C, 2.K, 2.P, 2.T, 2.Z, 2.I
- ES (2.A), ES (2.C), ES (2.K), ES (2.P), ES (2.T), ES (2.Z), ES (2.I)
- 22.- 23. Historické události v literatuře (válka, holocaust)
22.- 23. Historické události v literatuře (válka, holocaust)
REAKCE SVĚTOVÉ LITERATURY NA VÁLKU
NĚMECKO
HEINRICH BÖLL (1917 – 1985), Nobelova cena
Dílo: např. román Biliár o půl desáté – vývoj německé společnosti v době nástupu fašismu
ANNA SEGHERSOVÁ (1900 – 1983)
Dílo: např. román Sedmý kříž – osudy utečence z koncentračního tábora
ERICH MARIA REMARQUE (1898 – 1970)
Dílo: např. román Vítězný oblouk – téma války
ANGLIE
PATRIK RYAN (1916 – 1989)
Dílo: např. román Jak jsem vyhrál válku – humorná forma pohledu na válku
RUSKO
KONSTANTIV SIMONOV (1915 – 1980)
Dílo: např. románová trilogie Živí a mrtví, Člověk se nerodí pro válku, Poslední léto – vlastní zážitky z fronty
MICHAIL ŠOLOCHOV (1905 – 1984)
Dílo: např. novela Osud člověka – psychické aspekty války
ITÁLIE
ALBERTO MORAVIA (1907 – 1990)
Dílo: např. román Horalka – utrpení těch nejméně významných lidí
FRANCIE
ROBERT MERLE (1908 – 2004)
Dílo: např. román Smrt je mým řemeslem – psychologická studie nacisty, který dohlížel v koncentračním táboře na smrt lidí
USA
JOSEPH HELLER (1923 – 1999)
Dílo: např. Hlava XXII – absurdita války a nesmyslnost zabíjení
NORMAN MAILER (1923 – 2007)
Dílo: román podle vlastních zážitků Nazí a mrtví
WILIAM STYRON (1925 – 2006)
Dílo: např. psychologický román Sofiina volba – pocit viny za život svých dětí
Sofiina volba – začínající spisovatel Stingo se v New Yorku v roce 1947 spřátelí s polskou emigrantkou Sofií Zawistowskou a jejím milencem Nathanem Weinsteinem. Nathan je narkoman a schizofrenik a Sofie je poznamenaná svou minulostí, zážitky z války.
Sofie byla odvezena do koncentračního tábora v Osvětimi i se svými dětmi, kde se musela rozhodnout, které z nich zachrání a které pošle do plynové komory. Pro své znalosti se stala sekretářkou velitele tábora Hösse. I když sama pobyt v Osvětimi přežila, nemohla se z prodělané hrůzy psychicky vzpamatovat. Sofie nakonec svá traumata řeší sebevraždou, aby tak smyla svou vinu, smrtí končí i Nathan.
1. Popiš vlastními slovy obsah textu.
2. Diskutujte: Sofie má pocit viny. Proč se tak cítí? Jak reaguje Sofie? Může takto člověk reagovat v dnešní době? Uveďte příklady ze života.
3. Odpověz.
Jaké je hlavní téma literárních děl?
4. Domácí úkol.
Jaký je tvůj nejoblíbenější film s válečnou tématikou ? Zjisti jméno jeho režiséra, scénáristy a představitele hlavní role.