18) Vstřikování K-Jetronic

text
17) Vstřikování K – Jetronic V roce 1973 byl na trh uveden systém K-Jetronic, kontinuálně pracující s mechanicko-hydraulickým způsobem odměřování paliva. Nasávané množství vzduchu je měřeno pomocí klapky měřiče vzduchu. Ten je integrován v jednom tělese společně s rozdělovačem množství paliva. Při větším množství nasávaného vzduchu se vyzvedne klapka a zároveň ovládá píst v rozdělovači množství paliva. Píst svým pohybem otevírá průchody v rozdělovači paliva Zvětšením průtokových otvorů se tak dostává ke vstřikovacím ventilům více paliva a naopak. Systém vstřikování paliva K – Jetronic se skládá ze tří hlavních částí : • Palivový systém, zásobování palivem • Vzduchový systém • Dávkování paliva Vlastnosti systému : K – Jetronic je mechanické vícebodové vstřikování paliva s následujícími vlastnostmi : • Plynulé a nepřetržité vstřikování benzinu • Měření množství vzduchu • Mechanicko – hydraulické zpracování signálu • Palivo je vstřikováno do sacího potrubí před sací ventil Výhody systému : • Jednoduchá struktura systému a tím i nízká poruchovost • Dodržení norem exhalací ve výfukových plynech • Dobrá stabilita volnoběhu • Systém se dá jednoduše vestavět ( demontovat ) Zásobník paliva Úlohou zásobníku paliva je udržet po vypnutí motoru v systému tlak po nezbytně nutnou dobu. Během provozu pak potlačuje rázy chodu palivového čerpadla. Ulehčuje rovněž spouštění teplého motoru. Je zabudován mezi válečkové dopravní čerpadlo a jemný palivový čistič. Systémový regulátor tlaku Pro dosažení přesného dávkování paliva musí být tlak v palivovém systému během celého období chodu udržován na konstantní hodnotě 5 barů. To je hlavním úkolem systémového regulátoru tlaku. Vstřikovací ventily a jejich funkce Vstřikovací ventily rozprašují palivo v sacím potrubí, před sací ventil. Jsou upevněny ve speciálních držácích, které zajišťují tepelnou izolaci ventilů. Je tak zamezeno tvorbě parových bublin ve vstřikovacím potrubí vlivem vysokých teplot motoru. To zároveň umožňuje teplé spouštění motoru. Vzduchový systém Vzduchový systém se skládá z : • Měřiče množství vzduchu, který je zabudován mezi vzduchový čistič a sací potrubí – šoupátka dodatečného množství vzduchu, které zajišťuje chod motoru ve fázi zahřívání Měřič množství vzduchu Při vypnutém motoru leží klapka, její stavěcí deska, na listové pružině, která zajišťuje její klidovou polohu. V chodu motoru proud vzduchu vychyluje stavěcí desku z klidové polohy v poměru, který odpovídá nasávanému množství vzduchu. Přes pákový mechanismus je tento pohyb přenášen na řídící píst rozdělovače paliva, ten přejímá funkci odměřování množství paliva. Šoupátko dodatečného vzduchu Při zahřívání motoru je přiváděn dodatečný vzduch. Se stoupající teplotou motoru se tento dodatečný obtokový otvor zužuje až do úplného uzavření. Šoupátko dodatečného vzduchu představuje obtok škrtící klapky a je namontováno na nejvyšším místě motoru. Při studeném motoru je bimetal tak ohnutý, že clona otvoru uvolňuje obtokový vzduchový kanál. Se stoupající teplotou motoru se bimetal narovnává a clona zužuje vzduchový kanál až do úplného uzavření. Za pomoci elektrického vyhřívání se zkracuje doba, po kterou je dodatečný přívod vzduchu otevřen a je takto řízeno šoupátko. Rozdělovač množství paliva Přiděluje každému válci motoru množství paliva podle postavení stavěcí klapky v měřiči množství vzduchu. Řídící štěrbina je široká 0,2 mm. V nosiči je štěrbin tolik, kolik má motor válců. Řídící štěrbina je spojena s horní komorou diferenciálního tlakového ventilu. Řídící píst je ve styku s pákovým systémem měřiče množství vzduchu. V rozdělovači paliva je z přiváděného paliva přes rozpojovací škrtící klapku odebíráno palivo pro snížení řídícího tlaku. Řídící tlak působí přes tlumící škrtící ventil na horní stranu ( dno ) řídícího pístu. Ten je nastavován regulátorem teplého chodu a zpětný ventil udržuje konstantní tlak po vypnutí motoru. klikni pro úpravu