16) Akční členy - nastavovače, ventily,pří

16) Akční členy – nastavovače, ventily, přídavný vzduch Jde o úpravu karburátoru pro dosažení nižší spotřeby paliva a obsahu emisí ve výfukových plynech. Činnost je klasická s tím rozdílem, že je možná elektronická korekce na základě snímání provozních dat motoru a nasávaného vzduchu. Elektronicky jsou zajišťovány tyto funkce : • Řízení bohatosti směsi • Množství směsi pro spouštění motoru, akceleraci a ohřev • Korekce podle naprogramovaných hodnot • Řízení otáček • Řízení chodu naprázdno • Brzdění motorem • Motor stop Hlavní části jsou : • Dvojstupňový karburátor • Akční členy • Elektronická řídící jednotka • Snímače a čidla pro snímání provozních dat motoru Na rozdíl od klasického karburátoru odpadají systém studeného spouštění motoru, přídavné směsi pro chod naprázdno a akcelerační pumpička. Snímače měří hodnoty, které předávají řídící jednotce ve formě elektronických povelů pro řídící mikroprocesor. Po jejich vyhodnocení jsou nastaveny akční členy, které vlastně převádějí elektrické povely na mechanickou práci, potřebnou k natočení klapky a přívěry. Hodnoty snímané snímači jsou : • Otáčky motoru • Teplota vzduchu v sání • Úhel nastavení škrtící klapky • Signál lambda sondy Akční členy jsou : • Ovladač vzduchové přívěry • Nastavovač škrtící klapky Vzduchová přívěra : ovlivňuje postavení obohacení směsi při studeném spouštění motoru, fázi zahříváním, akceleraci a částečném zatížení motoru. Pro přívod paliva se využívá systemu chodu naprázdno a přechodového systemu s korekcí bohatosti směsi pomocí vzdušníku, jehož průřez se zasouváním jehly vzdušníku mění v závislosti na poloze vzduchové přívěry. Ovladačem je elektromotorek. Nastavovač škrtící klapky : má elektropneumatický pohon a řídí plnění motoru při studeném startu, v zahřívací fázi, běhu naprázdno, deceleraci a při vypnutí motoru. Do membránové tyče je umístěn spínač běhu naprázdno. Slouží pro informaci o dotyku a vzájemné poloze membránové tyče a páky škrtící klapky. Tlačná tyč membrány se pohybuje proti síle zpětné pružiny prostřednictvím podtlakově ovládané membrány. Potřebný pracovní tlak se nastavuje pomocí dvou elektromagneticky řízených ventilů. Jeden umožňuje propojení s atmosférickým vzduchem, druhý se sacím potrubím pod škrtící klapkou. V nastavovači zabudovaný potenciometr předává informace o nastavení tlačné tyče zpět řídící jednotce. Ventily Vstřikovací ventil se skládá z pouzdra ventilu a ventilového seskupení. Pouzdro ventilu obsahuje vinutí magnetu a elektrickou přípojku. Ventilové seskupení obsahuje těleso ventilu a v něm zavedenou ventilovou jehlu s nasazenou kotvou. Když je vinutí bez proudu, tlačí vinutá pružina jehlu do jejího sedla. Když je vinutí buzeno, pak se jehla zdvihne asi o 0,06 mm ze sedla, takže palivo může kruhovou skulinou proudit. Vstřikovací čep, který vyčnívá z otvoru ventilu, zajišťuje velmi dobré rozprášení paliva. Na základě konstantního tlaku paliva závisí vstřikované množství pouze na délce otevření ventilu ( délce vstřiku ). Z důvodu rychlého sledu vstřikovacích impulsů musí vstřikovací ventil vykazovat velmi krátké spínací časy. Malá hmotnost kotvy a ventilové jehly, stejně jako optimální okruh magnetu umožňují čas záběru a poklesu během jedné milisekundy. Takto je tedy zajištěno velmi přesné odměření paliva i při sebemenších množstvích.