- materiály pro žáky
- třída 3.A
- AUT (3.A)
- 9) Elektronicky řízené karburátory
9) Elektronicky řízené karburátory
10) Elektronicky řízené karburátory
Jde o úpravu karburátoru Pierburg pro dosažení nižší spotřeby paliva, škodlivých emisí ve výfuku a lepší funkce motoru. Činnost karburátoru je klasická s tím rozdílem, že je možná elektronická korekce na základě snímání provozních veličin motoru a nasávaného vzduchu.
Elektronicky jsou zjišťovány tyto funkce :
• Řízení bohatosti směsi a množství nasávané směsi při startu, ohřevu motoru a akceleraci
• Korekce směšovacího poměru podle naprogramovaných hodnot
• Řízení otáček, běhu naprázdno
• Brzdění motorem
• Motorstop
Hlavními částmi jsou :
Dvojstupňový karburátor
Akční členy
Elektronická řídící jednotka ( EŘJ )
Senzory ( čidla )
Na rozdíl od běžného karburátoru mohou odpadnout systémy studeného startu, přídavné směsi běhu naprázdno a akcelerační pumpičky.
Snímače měří hodnoty :
Otáčky motoru
Teplotu v sání
Teplotu chladící kapaliny
Úhel otevření škrtící klapky
Signál z lambda sondy
A předávají je ve formě elektrických povelů řídícímu přístroji ( mikroprocesoru ). Ten je vyhodnotí a nastaví oba akční členy ( ovladač vzduchové přívěry a nastavovač škrtící klapky ), které převádějí elektrické povely na mechanickou práci, potřebnou k natáčení klapky a přívěry.
Vzduchová přívěra ovlivňuje svým postavením obohacení směsi při studeném startu, ohřevu motoru, akceleraci a částečném zatížení. Pro přívod paliva se využívá systém běhu naprázdno a přechodový systém s korekcí bohatosti směsi pomocí vzdušníku, jehož průřez se zasouváním jehly vzdušníku mění v závislosti na poloze vzduchové přívěry. Ovladačem vzduchové přívěry je elektromotor.
Nastavovač škrtící klapky má elektropneumatický pohon a řídí :
plnění motoru při studeném startu,
ohřev motoru,
běh naprázdno,
deceleraci
vypnutí motoru.
Do membránové tyče je umístěn spínač běhu naprázdno. Slouží k informaci o dotyku a vzájemné poloze membránové tyče a páky škrtící klapky. Tlačná tyč membrány se pohybuje proti síle zpětné pružiny prostřednictvím podtlakově ovládané membrány. K tomu potřebný pracovní tlak se nastavuje pomocí dvou elektromagneticky řízených ventilů. Jeden z nich umožňuje spojení s atmosférickým vzduchem, druhý se sacím potrubím pod škrtící klapkou. V nastavovači zabudovaný potenciometr předává informace o nastavení tlačné tyče zpět řídícímu přístroji.
Elektronická řídící jednotka umožňuje i řízení s uzavřeným regulačním obvodem ( s lamda sondou a třícestným katalyzátorem ). Lambda sonda působí na regulační obvod tak, že prostřednictvím ovladače vzduchové přívěry nastavuje složení směsi vzduchu a paliva s hodnotou λ=1 ( odpovídá poměru paliva a vzduchu 1 : 15 ).