7) Akcelerační pumpička, obohacovač

7) Akcelerační pumpička, obohacovač Akcelerační pumpička Zrychlování vozidla je vždy spojeno se sešlapáváním pedálu akcelerátoru, a tedy i s otevíráním škrtící klapky, které může být náhlé nebo pozvolné. Při náhlém sešlápnutí pedálu akcelerátoru se zcela naruší původní rovnovážný stav, protože podtlak v sacím potrubí poklesne na zcela malou hodnotu. Množství odpařeného paliva závisí na podtlaku v sacím potrubí a je tím větší, čím větší je podtlak. Při náhlém otevření škrtící klapky se silně urychlí proudění vzduchu, který má malou hustotu, avšak ne paliva, které má hustotu 630 krát větší. Následkem toho se směs paliva se vzduchem přechodně značně ochudí. V některých případech může bohatost směsi poklesnout i pod hranici zápalnosti. Motor začne vynechávat, nebo se dokonce i zastaví. Tento nepříznivý jev, kdy motor nereaguje na přidání plynu, se odstraňuje pomocným zařízením – akcelerační pumpičkou, která vstřikuje přídavnou ( odměřenou ) dávku paliva do rozprašovací komory. Akcelerační pumpičky se podle konstrukce dělí na :  Pístové  Membránové Ovládají se : • Mechanicky • Pod tlakem Kombinací uvedených druhů vznikly čtyři druhy pumpiček, a to :  Mechanické pístové  Mechanické membránové  Podtlakové pístové  Podtlakové membránové Při mechanickém ovládání je pumpička poháněna od hřídele škrtící klapky, při podtlakovém ovládání se využívá podtlak v prostoru za škrtící klapkou. Podtlakové akcelerační pumpičky ( zejména pístové ) se v poslední době nepoužívají pro svou provozní nespolehlivost následkem netěsnosti. Většinou se používají akcelerační pumpičky s mechanickým pohonem, které umožňují nastavení vstřiku nezávisle na nastavení ostatních režimů. U akceleračních pumpiček se mimo jiné požaduje také snadná regulace doby vstřikování i vstřikovaného množství. Činnost mechanické pístové akcelerační pumpičky Pístová akcelerační pumpička se ovládá mechanicky od hřídele škrtící klapky. Při uvolnění pedálu akcelerátoru se píst pohybuje směrem nahoru a pod píst se nasává sacím ventilem Akcelerační pumpičky palivo z plovákové komory. Sací ventil se otevírá samočinně pod tlakem, který nazdvihne kuličku ze sedla. Zpětnému přisávání vzduchu injektorem do akcelerační pumpičky brání kulička výtlačného ventilu umístěná v injektoru. Při pohybu pístu směrem dolů je výtlačný ventil uzavřený. Při rychlém sešlápnutí pedálu akcelerátoru se píst pohybuje směrem dolů a stlačuje nasáté palivo. Kulička sacího ventilu uzavře sací ventil akcelerační pumpičky, a tím brání proudění paliva zpět do plovákové komory. Vytlačované palivo se nestačí vrátit tryskou obtoku akcelerační pumpičky zpět do plovákové komory a vytlačuje se do injektoru, z něhož se vystřikuje do rozprašovače. Při pomalém sešlapování pedálu akcelerátoru se všechno nasáté palivo stačí vrátit tryskou obtoku akcelerační pumpičky zpět do plovákové komory a z injektoru se palivo nevystřikuje. Takto se akcelerační pumpička vyřazuje z činnosti a nemá nepříznivý vliv na spotřebu paliva. Ústí injektorů je u karburátorů Jikov umístěno mimo pásmo podtlaku v difuzéru. Proto zde odpadá pružina působící na kuličku výtlačného ventilu v injektoru, která zabraňuje vysávání paliva injektorem v době, kdy akcelerační pumpička není v činnosti. Vstřikovací tlak je omezen pružinou na ovládací páce, která zamezuje poškození pístu při prudkém sešlápnutí akceleračního pedálu. Napětí pružiny má vliv na dobu trvání výstřiku. Činnost mechanické membránové akcelerační pumpičky Membránová akcelerační pumpička se ovládá mechanicky od hřídele škrtící klapky. Při uvolnění pedálu akcelerátoru se uzavírá škrtící klapka a membrána akcelerační pumpičky nasává palivo z plovákové komory kanálem přes sací ventil. Sací ventil se otevírá samočinně podtlakem, který nadzdvihne kuličku ze sedla. Zpětnému přisávání vzduchu injektorem do akcelerační pumpičky brání kulička výtlačného ventilu umístěná v injektoru. Při rychlém sešlápnutí pedálu akcelerátoru tlačí převodový mechanismus membránu směrem ke karburátoru a vytlačuje nasáté palivo. Kulička sacího ventilu uzavře sací ventil akcelerační pumpičky, a tím brání proudění paliva zpět do plovákové komory. Vytlačované palivo se nestačí vrátit tryskou obtoku akcelerační pumpičky zpět do plovákové komory a vytlačuje se do injektoru, z něhož se vstřikuje do difuzéru. Při pomalém sešlapávání pedálu akcelerátoru se všechno nasáté palivo stačí vrátit tryskou obtoku akcelerační pumpičky zpět do plovákové komory a z injektoru se palivo nevystřikuje. Obě kuličky ventilů akcelerační pumpičky musí dobře těsnit a nesmějí dovolit palivu prosakovat zpět do plovákové komory, popř. do prostoru pumpičky. Při netěsnosti výtlačného ventilu se vyprazdňuje výtlačný kanál a do pumpičky se místo paliva nasává vzduch. Dávkovací soustava obohacovače U moderního karburátoru se požaduje, aby při zvýšeném a zejména při plném zatížení dodával motoru bohatou směs se součinitelem přebytku vzduchu λ = 0,8 až 0,9, kdežto pro malé a střední zatížení se požaduje λ = 0,95 až 1,1. Hlavní dávkovací soustava není schopna tento požadavek zabezpečit, vyhovuje jen pro částečné zatížení motoru. Moderní karburátory proto mají obvykle pomocné dávkovací zařízení pro obohacení směsi při větších otevřeních škrtící klapky. Toto zařízení se nazývá dávkovací soustava obohacovače. Dávkovací soustava obohacovače karburátorů Jikov 32 BST, 32 BS ( s pístovou akcelerační pumpičkou ), se skládá z trysky obohacovače, ventilu, palivového kanálu pro vedení paliva z trysky obohacovače k rozprašovači, jehly a pohonu akcelerační pumpičky. Pohon akcelerační pumpičky tvoří :  Páka pohonu  Třmenové táhlo, které je spojeno s pákou pohonu akcelerační pumpičky  Kroužek a páka pohonu akcelerační pumpičky Ventil obohacovače má ocelovou kuličku, kterou do sedla přitlačuje pružina. Shora je do ventilu obohacovače volně zasunuta jehla. Je ovládána jazýčkem páky pohonu akcelerační pumpičky upevněné na kolíku, který jehlou otevírá a zavírá ventil obohacovače. Činnost dávkovací soustavy obohacovače s pístovou akcelerační pumpičkou Při otevření škrtící klapky na 35°( tomu odpovídá rychlost vozidla asi 80 až 90 km/hod po rovině ) se uvádí do činnosti dávkovací soustava obohacovače. Páka pohonu, která je pevně spojena s hřídelem škrtící klapky, stáhne třmenovým táhlem (28) páku pohonu akcelerační pumpičky a směrem dolů. Jazýček páky pohonu akcelerační pumpičky stlačí jehlu, která stlačí kuličku s pružinou, a tím otevře ventil obohacovače. Ventil obohacovače je v plovákové komoře zaplaven palivem a po jeho otevření se jím začne vysávat palivo, které postupuje dále přes trysku obohacovače kanálem do rozprašovače. Na obvodu rozprašovače je vyfrézována drážka, která po zalisování rozprašovače do karburátoru vytváří spojovací kanál mezi soustavou obohacovače a hlavní dávkovací soustavou. Soustava obohacovače dodává tedy palivo přímo do hlavní dávkovací soustavy. Při ubrání plynu a menším otevření škrtící klapky než 35°uvolní jazýček páky pohonu akcelerační pumpičky jehlu a tlak pružiny vytlačí kuličku . Tím se uzavře ventil obohacovače a dávkovací soustava obohacovače se vyřadí z činnosti. Ventil obohacovače musí dobře těsnit, aby nezpůsoboval zvýšenou spotřebu paliva.