- materiály pro žáky
- třída 3.A
- AUT (3.A)
- 4) Tvorba směsi, směšovací poměr, součinitel přebytku vzduchu
4) Tvorba směsi, směšovací poměr, součinitel přebytku vzduchu
4) Tvorba směsi, směšovací poměr, součinitel přebytku vzduchu
Hořlavá směs paliva se vzduchem se tvoří :
• Před spalovacím prostorem, v sacím potrubí – vnější tvorba směsi
• Ve spalovacím prostoru válce motoru – vnitřní tvorba směsi
Před spalovacím prostorem válce, v karburátoru a sacím potrubí se připravuje směs u zážehových motorů. Směs je nasávána do spalovacího prostoru válce a zde je zažehnuta od elektrického výboje svíčky. Směs je tvořena zpravidla v karburátoru u nových typů motorů pomocí vstřikování paliva do sacího potrubí nebo před sací ventil. Směšovací ústrojí je zařazeno do sacího systému a mimo tvorbu směsi slouží k odměření množství vzduchu a paliva a regulaci množství směsi, tedy k řízení výkonu motoru. Vnější tvorba směsi umožňuje pouze kinetické spalování homogenní nebo vrstvené směsi. Ve válci motoru se tvoří směs hlavně u motorů na těžké palivo, naftu, nebo topné oleje. V současnosti je však konstrukčně vyřešeno přímé vstřikování benzinu do spalovacího prostoru válce motoru.
Tvorbu zajišťuje dokonalé rozprášení paliva, které je vstřikováno do spalovacího prostoru :
Ve dně pístu motoru, tj. přímé vstřikování
Do předkomůrky, vytvořené v hlavě válce motoru, tj. nepřímé vstřikování
Tvorba směsi
Zážehový motor potřebuje ke svému provozu určitý poměr paliva a vzduchu. Ideální teoretické spalování probíhá při hmotnostním poměru vzduchu a paliva 14,7 : 1 a tento poměr je označen jako stechiometrický směšovací poměr. Vzhledem k provozním podmínkám a režimům chodu motoru je nutné tento poměr upravovat a korigovat.