- materiály pro žáky
- třída 2.K
- STK (2.K)
- 16.-17. Obsluha v dopravních prostředcích
16.-17. Obsluha v dopravních prostředcích
OBSLUHA VE VLAKU
· Může být v restauračních a v bufetových vozech.
· V obou typech se zpravidla provádí nabídka občerstvení v jednotlivých vagónech.
RESTAURAČNÍ VOZY
· jsou v samostatné vlakové jednotce, menší část slouží k výrobě a skladování, větší k odbytu
· veškerý inventář je zajištěn proti neustálým pohybům vlaku
· restaurační vůz je otevřen po celou dobu provozu, servis se řídí pravidly jednoduché obsluhy, sortiment omezen
· posádka – vedoucí, číšník, kuchař, pomocná síla
BUFETOVÉ VOZY
· jsou umístěny v polovině vagónu a jejich zařízení a sortiment odpovídá středisku občerstvení.
Pokrmy – teplé uzeniny, studené pokrmy připravované předem
Nápoje – studené nápoje, pivo, káva, čaj, grog
Doplňkový sortiment – trvanlivé výrobky
· posádka – vedoucí, pomocník
AUTOKARY
· mají zpravidla zařízení na poskytování jednoduchého občerstvení při přestávkách v jízdě (automat na horké nápoje, příp. polévky, chladnička na chlazené nápoje, popř. pokrmy)
· obsluha – průvodce, řidič, jsou pověřeni inkasem
ROTEL (OBYTNÝ PŘÍVĚS)
· mívají dost velké prostory na uložení zásob potravin i nápojů, vybavení pro poskytování jednoduché stravy
· převážně je to snídaně nebo večeře připravovaná z konzervovaných pokrmů
· úroveň nebývá příliš vysoká
· o obsluhu se starají průvodci s řidiči
· používá se jednoobrátkový inventář
OBSLUHA NA LODI
· technicky se příliš neliší od obsluhy v běžných podmínkách
NA VNITROZEMSKÝCH LINKÁCH
· projížďky s hudbou a tancem - restaurace a středisko s občerstvením, větší lodě několik restaurací, kavárna, zábavní středisko
· linkový provoz – pouze středisko s občerstvením
NÁMOŘNÍ LODĚ
· Poskytují služby srovnatelné s mezinárodním hotelem, úroveň služeb se liší dle ceny lodních lístků, každá lodní třída má odpovídající ubytování, restauraci, kavárnu popř. další střediska.
· Systémy a způsoby obsluhy se používají podle běžných pravidel, způsoby prodeje se řídí specifickými podmínkami.
· Pokrmy se objednávají většinou den předem dle skupinového prodeje.
· Ve společensko zábavních střediscích je volný výběr lístků a individuální úhrada útraty.
OBSLUHA V LETADLE
· po technické stránce je nenáročná a tvoří část povinností letušek
· rozsah poskytovaných služeb je dán ekonomickými možnostmi poskytovatele služeb a délkou letu
VYBAVENÍ LETADEL
· je jednoduché, cestující sedí na svých místech a prostor ke konzumaci si vytvářejí sklopením desek umístěných na opěradlech
· pokrmy se připravují v letištních základnách a do letadel se přepravují v kontejnerech
· nápoje se podávají většinou láhvové, teplé se připravují instantní na palubě letadla
· k nabídce se používají buď plata nebo vozíky
SORTIMENT
· bonbony, sendviče, trvanlivé pečivo, čokoláda, žvýkačky, cigarety v minibalení, studené nápoje, káva, čaj
· lihoviny pouze na objednávku a hotově placené
SERVIS
Hlavní jídla – na tvarovaných platech, celé menu je založeno na různě velkých miskách, k dispozici jsou odpovídající příbory a jednoporcové dochucovací prostředky. Používají se víceporcové vozíky.
Nápoje – podávají se z plat nebo vozíků, zpravidla po sklízení plata s inventářem (jednoobrátkový inventář)
MEZI POVINNOSTI LETUŠEK DÁLE PATŘÍ
· vítání a usazování cestujících
· péče o děti, staré a nemocné, péče o členy posádky
· poskytnutí první pomoci
· pomoc při nevolnostech
· znalost cizích jazyků, …