16.-17. Obsluha v dopravních prostředcích

OBSLUHA VE VLAKU · Může být v restauračních a v bufetových vozech. · V obou typech se zpravidla provádí nabídka občerstvení v jednotlivých vagónech. RESTAURAČNÍ VOZY · jsou v samostatné vlakové jednotce, menší část slouží k výrobě a skladování, větší k odbytu · veškerý inventář je zajištěn proti neustálým pohybům vlaku · restaurační vůz je otevřen po celou dobu provozu, servis se řídí pravidly jednoduché obsluhy, sortiment omezen · posádka – vedoucí, číšník, kuchař, pomocná síla BUFETOVÉ VOZY · jsou umístěny v polovině vagónu a jejich zařízení a sortiment odpovídá středisku občerstvení. Pokrmy – teplé uzeniny, studené pokrmy připravované předem Nápoje – studené nápoje, pivo, káva, čaj, grog Doplňkový sortiment – trvanlivé výrobky · posádka – vedoucí, pomocník AUTOKARY · mají zpravidla zařízení na poskytování jednoduchého občerstvení při přestávkách v jízdě (automat na horké nápoje, příp. polévky, chladnička na chlazené nápoje, popř. pokrmy) · obsluha – průvodce, řidič, jsou pověřeni inkasem ROTEL (OBYTNÝ PŘÍVĚS) · mívají dost velké prostory na uložení zásob potravin i nápojů, vybavení pro poskytování jednoduché stravy · převážně je to snídaně nebo večeře připravovaná z konzervovaných pokrmů · úroveň nebývá příliš vysoká · o obsluhu se starají průvodci s řidiči · používá se jednoobrátkový inventář OBSLUHA NA LODI · technicky se příliš neliší od obsluhy v běžných podmínkách NA VNITROZEMSKÝCH LINKÁCH · projížďky s hudbou a tancem - restaurace a středisko s občerstvením, větší lodě několik restaurací, kavárna, zábavní středisko · linkový provoz – pouze středisko s občerstvením NÁMOŘNÍ LODĚ · Poskytují služby srovnatelné s mezinárodním hotelem, úroveň služeb se liší dle ceny lodních lístků, každá lodní třída má odpovídající ubytování, restauraci, kavárnu popř. další střediska. · Systémy a způsoby obsluhy se používají podle běžných pravidel, způsoby prodeje se řídí specifickými podmínkami. · Pokrmy se objednávají většinou den předem dle skupinového prodeje. · Ve společensko zábavních střediscích je volný výběr lístků a individuální úhrada útraty. OBSLUHA V LETADLE · po technické stránce je nenáročná a tvoří část povinností letušek · rozsah poskytovaných služeb je dán ekonomickými možnostmi poskytovatele služeb a délkou letu VYBAVENÍ LETADEL · je jednoduché, cestující sedí na svých místech a prostor ke konzumaci si vytvářejí sklopením desek umístěných na opěradlech · pokrmy se připravují v letištních základnách a do letadel se přepravují v kontejnerech · nápoje se podávají většinou láhvové, teplé se připravují instantní na palubě letadla · k nabídce se používají buď plata nebo vozíky SORTIMENT · bonbony, sendviče, trvanlivé pečivo, čokoláda, žvýkačky, cigarety v minibalení, studené nápoje, káva, čaj · lihoviny pouze na objednávku a hotově placené SERVIS Hlavní jídla – na tvarovaných platech, celé menu je založeno na různě velkých miskách, k dispozici jsou odpovídající příbory a jednoporcové dochucovací prostředky. Používají se víceporcové vozíky. Nápoje – podávají se z plat nebo vozíků, zpravidla po sklízení plata s inventářem (jednoobrátkový inventář) MEZI POVINNOSTI LETUŠEK DÁLE PATŘÍ · vítání a usazování cestujících · péče o děti, staré a nemocné, péče o členy posádky · poskytnutí první pomoci · pomoc při nevolnostech · znalost cizích jazyků, …