- materiály pro žáky
- třída 2.F
- ZAF (2.F)
- 9.-10. Zásady bezpečnosti práce
9.-10. Zásady bezpečnosti práce
10 pravidel pro udržení bezpečnosti práce
1. Vzdělávejte se v bezpečnosti práce
školení BOZP je povinné ze zákona
obecné školení BOZP musí být doplněno o profesní doplněk
zaměstnanec musí projít vstupním školením při nástupu do pracovního poměru
školení BOZP pro úklidové služby by mělo být opakováno v pravidelných intervalech
další školení zaměstnance v oblasti BOZP se doporučuje 1x za rok
pravidelně kontrolovat a testovat dodržování BOZP
2. Řešte potenciální rizika – vyhledávání, vyhodnocení, opatření
Toto pravidlo, které je zároveň zákonnou povinností, se týká zaměstnavatelů i zaměstnanců. Jedná se o kontinuální vyhledávání potenciálních bezpečnostních rizik, které se mohou vyskytovat na pracovišti a mohou být zdrojem pro vznik pracovního úrazu. Je také důležité, aby byli identifikováni pracovníci, kteří jsou vystaveni těmto nebezpečím
3. Používejte osobní ochranné pracovní prostředky
Osobní ochranné pracovní prostředky, dále jen zkráceně OOPP, se týkají jak zaměstnavatelů, tak zaměstnanců. V oblasti úklidových služeb do OOPP spadají například pracovní gumové rukavice, pracovní oděv, ochranné brýle a přilby, zástěry, pláště, respirátory a další.
4. Dodržujte bezpečnostní pokyny při práci s chemickými prostředky
Pracovník úklidu je povinen si přečíst bezpečnostní pokyny, které jsou uvedeny na etiketě nebo v příbalovém letáku konkrétního chemického prostředku, se kterým bude pracovat. Zároveň je povinen dodržovat bezpečnostní pokyny, které jsou u daného prostředku uvedeny.
5. Vytírejte podlahu nejen do čista, ale také do sucha
Špatně vytřená, respektive mokrá podlaha, je jedním z největších rizik pro osoby, které se pohybují v okolí úklidu.
6. Používejte při úklidu bezpečnostní informační cedule
V případě, že nepoužíváte úklidový stroj, který zajistí nejen vytření, ale také perfektní vysušení podlahy, měli byste do uklízených prostor, a to ještě před zahájením úklidu, rozmístit dostatečné množství bezpečnostních informačních cedulí, které kolemjdoucí upozorní na mokrou a kluzkou podlahu. Cedule musí být jasně viditelné a čitelné.
7. Při úklidu dodržujte pravidla křížové kontaminace
Pokud uklízíte v potravinářství, měli byste dodržovat pravidla křížové kontaminace. Křížová kontaminace je přenos bakterií z místa, kde se přirozeně vyskytují (v potravinářství například syrové maso, na jiné nekontaminované místo nebo předmět (potraviny bez tepelné úpravy, jako je ovoce nebo zelenina).
8. Monitorujte úklidové práce a kontrolujte zaměstnance
Zaměstnavatel nebo vedoucí pracovník úklidu by měl také pravidelně kontrolovat své uklízečky či uklízeče.
9. Zajímejte se o ergonomii (ulehčení) práce
Jde přeci o vaše zdraví. Existuje spousty způsobů, jak uklízet efektivněji a bez bolesti zad. V některých případech se můžete setkat s tím, že vám zaměstnavatel zajistí školení ergonomie práce a pracoviště.
10. Zavádět BOZP do firemní kultury
vzdělávání zaměstnanců – školení, praktické ukázky
zlepšování bezpečnosti práce