1), 2) Motory s rotačními písty - Wankelův motor

1) Motory s krouživým pohybem pístu V současnosti je několik patentů na motory, u nichž je nahrazen složitý klikový mechanismus spalovacího motoru pístem s krouživým pohybem. Nejznámější motor s krouživým pohybem pístu používaný v automobilech je motor Wankel Skládá se ze skříně, v níž krouží píst, jehož boky jsou složeny ze tří stejných obloukových profilů. V místech, kde se setkávají vrcholy oblouků, jsou do drážek vloženy radiální těsnící lišty. Při pohybu pístu lišty stále kloužou po vnitřním povrchu skříně, takže mezi boky pístu a vnitřním povrchem skříně vznikají tři izolované prostory, které periodicky mění svůj objem. Krouživý pohyb pístu zabezpečuje velké ozubené kolo umístěné souose v pístu a sním pevně spojené. Malé ozubené kolo, do něhož zabírá, je připevněno k víku skříně. Krouživý píst je uložen valivě na výstředníku hřídele. Osa výstředníku je od osy hřídele vzdálena o rozdíl roztečného poloměru ozubení malého a velkého ozubeného kola. Směs vzduchu s benzinem a mazacím olejem se do motoru nasává kanálem a po stlačení se zapálí jiskrou, která přeskočí na zapalovací svíčce. Po expanzi a vykonání užitečné práce odcházejí spaliny kanálem do výfukového potrubí. Vnitřek pístu je chlazen olejem, skříň a víko motoru jsou chlazeny vodou. Poměr otáček hřídele k otáčkám pístu je 3 : 1. To znamená, že za jednu otáčku pístu se hřídel otočí 3 krát. Činnost Wankelova motoru Souhrn jednotlivých dílčích dějů během 120°otočení pístu, tj. za 1/3 otáčky, dává stejný pracovní oběh jako čtyřdobý motor. To znamená, že za jednu otáčku pístu se vykonají tři oběhy. Protože se hřídel otáčí třikrát rychleji než píst, za jednu otáčku hřídele se vykoná jeden pracovní oběh. Z tohoto hlediska je jednopístový Wankelův motor ekvivalentní dvouválcovému čtyřdobému pístovému motoru. U pístového čtyřdobého motoru trvá jedna fáze pracovního oběhu 180° otáčení kliky, tj. jednu polovinu otáčky klikového hřídele. U Wankelova motoru, kde probíhají současně tři čtyřdobé oběhy, je za jednu otáčku výstředníkového hřídele nad každým bokem pístu vykonána jedna třetina čtyřdobého oběhu.