- materiály pro žáky
- třída 3.K
- POK (3.K)
- 19.-20. Stravování dětí a mládeže
19.-20. Stravování dětí a mládeže
ZÁSADY DIFERENCOVANÉ STRAVY
Diferencovat znamená přizpůsobovat. V tomto případě hovoříme o přizpůsobování stravy různým podmínkám, na které musíme při přípravě stravy brát zřetel. Dbáme, aby strava složením a energetickou hodnotou vyhovovala strávníkům.
Stravu diferencujeme těmto podmínkám: podle věku, pohlaví, zvláštním životním podmínkám, pracovním podmínkám, zdravotnímu stavu atd.
VÝŽIVA DĚTÍ A MLADISTVÝCH
Dětský organismus se v mnohém liší od organismu dospělého člověka. Fyziologické nároky rostoucího a dospívajícího organismu kladou rozdílné požadavky na množství a složení stravy. Základní specifikou organismu dítěte je jeho růst a zvětšování tělesné hmotnosti. Intenzita růstu je v jednotlivých fázích vývoje odlišná a podle toho také vyžaduje rozdílný přísun živin.
První místo zaujímá přísun bílkovin, které jsou základem struktury tkání
Z minerálních látek má vysoké nároky na vápník.
Má vyšší nároky na energetickou spotřebu, proto zvyšujeme přísun sacharidů a tuků.
Současně vzrůstá potřeba vitamínů.
Potravu vybíráme tak, aby nejméně zatěžovala trávení a aby její přísun byl pravidelný a častější.
Každé období vývinu dítěte i mládeže má své specifické nároky na výživu.
V období kojení přijímá dítě přirozenou stravu – mateřské mléko. Je-li mléka nedostatek, kojenec se přikrmuje tzv. umělou výživou (upravené kravské mléko). Do šesti měsíců věku dítěte se má přejít na pestrou kojeneckou stravu.
Batolatům, tj. mezi 1. a 3. rokem života dítěte, se strava přibližuje stravě dospělých. Podává se dostatek ovoce, zeleniny, mléčných výrobků, libové maso. Strava se méně solí a je téměř bez koření.
V předškolním věku, tj. mezi 3. a 6. rokem života dítěte, se strava přibližuje rovněž stravě dospělých. Je důležité respektovat nároky organizmu.
Školní věk, tj. 6 až 15 let, je velmi dlouhé období. Dětský organismus se vyvíjí bouřlivě. Kritickým obdobím dospívání je puberta.
V počátečním období roste organismus do výšky, později postava zesílí. Zde se objevují výrazné rozdíly mezi pohlavím.
U děvčat vznikají nároky na látkovou výměnu mezi 12. – 13. rokem, u chlapců tyto nároky vznikají o něco později. V tomto věku je velmi důležitý harmonický a rovnoměrný rozvoj tělesných a duševních schopností mladého organismu.
Po skončení školní docházky se mládež začíná diferencovat podle pracovního zařazení. Jednu skupinu tvoří mladí lidé, kteří pokračují ve studiu, druhou skupinu tvoří pracující dorost.
V tomto období musíme při zajišťování přísunu stravy počítat i s některými psychologickými faktory. Někdy se snaží nesprávně ovlivňovat svou tělesnou hmotnost.