1.Skladování a doprava materiálů

Zařízení k přepravě a skladování materiálu Manipulace s materiálem S materiálem manipulujeme při skladování, přípravných pracích, přísunu materiálu na montážní pracoviště, během montáže na jednom pracovišti, při pohybu polotovaru mezi jednotlivými pracovišti, při balení smontovaných výrobků, skladování a expedici smontovaných výrobků. Snažíme se proto využívat různé manipulační prostředky, abychom pracovní časy zkrátili, práci si usnadnili a zajistili plynulost montáže. Ruční manipulaci mechanizujeme a automatizujeme. Volba manipulačních prostředků závisí na rozměrech a tvaru montované součásti, na typu výroby (kusová, sériová, hromadná), na organizaci montáže (rozčleněná, pohyblivá apod.). Montované celky se dopravují v bednách, kontejnerech, paletách apod. Ukládací bedny jsou nejběžnějším přepravním a skladovacím prostředkem pro drobnější součásti. Nejčastěji jsou vyrobeny z ocelového plechu nebo z plastů. Nejvíce se používají bedny ve zkoseném provedení, které umožňují odběr součástí z jednotlivých beden umístěných na sobě. Bedny je možno přepravovat na paletách. Palety jsou prostředky, které můžeme při dopravě přepravovat nízkozdvižnými motorovými vozíky s vidlicemi. Ke stohování používáme vysokozdvižné motorové vozíky s vidlicemi. Stohování palet umožňuje lépe využít skladových prostor. Nejčastěji používáme dřevěné prosté palety nebo ohradové palety s bočními stěnami, příp. i skříňové palety s horní deskou. Regály jsou zařízení ke skladování materiálů a součástí v několika vrstvách, přičemž je možné odebírat materiál i součásti z kterékoliv vrstvy. V regálech mohou být součásti uloženy volně, v bednách nebo na paletách. Regály bývají kovové a jsou konstruovány nejčastěji jako zásuvkové, příhradové, otočné. Dopravní zařízení Volba dopravního zařízení je rovněž závislá na druhu montáže, velikosti montovaného celku a vzdálenosti mezi jednotlivými dopravními pracovišti. K dopravě na krátké vzdálenosti se často používají dopravní vozíky (ruční nebo s elektrickým příp. hydraulickým pohonem). Vozíky mohou být nízkozdvižné nebo vysokozdvižné. Pro obsluhu motorových vozíků je nutné zvláštní vyškolení. Při pohyblivé montáži se nejčastěji používají dopravní tratě (válečkové, vozíkové, podvěsné pásové), které nahrazují ruční mezioperační přepravu montovaných součástí během montáže. Válečkové dopravníky – tratě s ručním pohonem se používají při montáži výrobků střední hmotnosti. Posun součástí se provádí ručně, samospádem nebo poháněním válečků. Součásti jsou uloženy přímo na válečcích nebo na speciálních podložkách. Pásové dopravníky se používají v sériové výrobě drobných a lehkých výrobků. Podvěsné dopravníky jsou tvořeny nosníky ve tvaru I, po kterých se pohybují závěsy na kladkách, závěsy mohou být propojeny řetězy. Na závěs se připevňuje montovaný výrobek. Předností podvěsných dopravníků je, že nezabírají půdorysnou plochu. Často se používají např. při montáži automobilů. Ke zvedání břemen používáme různé druhy zdvihacích zařízení. Mezi nejčastěji používaná zdvihací zařízení patří zdviháky, kladkostroje a visuté kočky, jeřáby, montážní plošiny. Montážní plošiny se používají při montáži těžkých a rozměrných výrobků. Tyto plošiny zvedají montéra i s potřebnými nástroji a materiálem do pracovní výšky.