- materiály pro žáky
- třída 2.A
- AUT (2.A)
- 5) Řazení
5) Řazení
5) Řazení
Řazení slouží k přeřazování jednotlivých převodových stupňů, čímž se dosahuje změny převodového poměru. Umožňuje také vyřazení kteréhokoliv převodového stupně a nastavení neutrální polohy – při nastartovaném motoru a stojícím automobilu.
Podle účasti řidiče rozlišujeme řazení
Přímé
Nepřímé
Samočinné
1) Přímé řazení převodových stupňů vykonává řidič vlastní silou. Člení se podle pohybu řadící páky, jejího umístění nebo činnosti řazení na kulové, kulisové, odloučené a s předvoličem.
Kulové řazení – u něhož je řadící páka uložena v kulovém čepu ve víku zasouvání převodovky a může se pohybovat ve dvou i více navzájem různoběžných rovinách, které procházejí středem kulového čepu. Páka je vedena kulisou, která je umístěna uvnitř převodovky. Kulové řazení umožňuje podélný i příčný pohyb řadící páky.
Kloub je proti otáčení kolem vlastní osy pojištěn kolíkem, který však umožňuje podélný i příčný pohyb řadící páky. Kulový čep je do svého ložiska vtlačován pružinou. Správné přeřazování rychlostních stupňů zabezpečuje kulisa, která je upevněna mezi víkem a stěnou převodovky. Zařazení dalšího stupně je možné jen po přeřazení z předcházejícího stupně do neutrální polohy.
Kulisové řazení je přímé řazení, u něhož je řadící páka uložena ve válcovém čepu a může se pohybovat ve dvou i více navzájem rovnoběžných rovinách. Páka je vedena kulisou, která je zpravidla vně převodovky.
Odloučené řazení je přímé řazení, u něhož je řadící páka uložena mimo převodovku, např. na sloupku řízení ( tzv. řazení pod volantem ), a se zasouvacím ústrojím v převodovce je spojena mechanickými prostředky. Řadící páka se může pohybovat ve dvou i více navzájem rovnoběžných i různoběžných rovinách a je vedena vodící deskou – kulisou, která je většinou umístěna v převodovce. Takto řešené řazení je pohodlnější. Po delší době provozu a po opotřebování spojů táhel a pák však vzniká vůle, která může způsobit, že dojde k řazení nežádoucích převodových stupňů.
Řazení s předvoličem je přímé nebo nepřímé řazení, přičemž řidič zařazení žádaného převodového stupně předem připraví nastavením zvláštního ústrojí ( předvoliče ) do příslušné polohy, a ke skutečnému zařazení dojde až ve vhodném okamžiku.
2) Nepřímé řazení převodových stupňů je řazení, které z popudu řidiče vykonává zvláštní řadící zařízení ( které je zpravidla opatřeno předvoličem )
Podle druhu řadícího zařízení se dělí na :
• Vzduchové se vzduchovým řadícím zařízením ( přetlakovým nebo podtlakovým )
• Kapalinové s kapalinovým řadícím zařízením
• Elektronické s elektronickým řadícím zařízením
3) Samočinné řazení převodových stupňů působí samočinně podle okamžitých jízdních podmínek ( podle rychlosti jízdy a nastaveného výkonu motoru nebo jízdních odporů ). Řidič ho může někdy ovlivnit, např. při potřebě velkého zrychlení při předjíždění nebo při brzdění motorem ( za jízdy ze svahu apod.).