27) Kontrola třídění demontovaných částí

Kontrola třídění demontovaných součástí Před demontáží neznámého agregátu prostudujeme příslušnou firemní dokumentaci, promyslíme postup práce, a pokud je to jenom trochu možné, tak se poradíme se zkušenějšími pracovníky. Pokud to může přispět např. k usnadnění montáže nebo řešení problémů se zákazníkem apod., je vhodné pracovní postup dokumentovat fotograficky digitálním fotoaparátem nebo pomocí fotoaparátu v mobilním telefonu. Narazíme-li na problém a práce se nám nedaří, nikdy tento problém neřešíme bezhlavě. Vždy se snažíme získat co nejvíce informací. Když se práce opět nedaří, znovu několik minut přemýšlíme, zda nelze použít jiný postup, jiné nářadí, přípravek. Opravář se musí poučit z chyb vlastních a chyb jiných, pamatovat si správné složitější postupy práce. Používáme jen vhodné, kvalitní, profesionální a nepoškozené nářadí. Co nejvíce používáme klíče nástrčné, uzavřené očkové nebo prstencové - tj. aby se nepoškozovaly hrany hlav šroubů a matic. Dále správné zástrčné klíče tj. bity: IMBUS (šestihran), TORX, XZN, RIBE - viz obr. 3 a popř. speciální klíče. Ploché šroubováky používáme ve správné velikosti a nabroušené. Křížové šroubováky používáme podle tvaru a velikosti křížové drážky šroubu. Typ PH – Philips má hladký jednoduchý křížový tvar drážky hlavy šroubu a hrotu šroubováku. PZD – Pozidrive – na hlavě šroubu i hrotu šroubováku má ještě navíc čtyři hvězdicovité vedlejší výstupky. Bity pořizujeme pouze kvalitní, např. s titannitridovým povrchem („zlatožluté“), z nástrojové antikorozní oceli nebo s diamantovou povrchovou vrstvou. Pro udržení čistoty a pořádku je nutné ukládat každý kus nářadí na určené místo. Nejčastěji používané nářadí odkládáme na nejlépe přístupné, dobře viditelné místo. Na danou práci si přehledně uložíme jen potřebné nářadí na pracovní stůl nebo montážní nářaďový vozík tak, abychom snadno udrželi pořádek. Rovněž máme vždy po ruce, popř. v kapse čistící papírové utěrky nebo hadry. Po skončení práce a nejpozději na konci směny nářadí pečlivě zkontrolujeme, odstraníme závady a uložíme. Opravář, který není pořádný a pečlivý a který často ztrácí čas hledáním nářadí nebo součástí, nemůže být dobrým odborníkem. Při demontáži pracujeme promyšleně a velmi si všímáme pořadí demontovaných součástí. Vzájemné polohy značíme podle závažnosti důlčíky, ryskou, číselnými nebo písemnými razidly apod. Zaběhané a slícované funkční plochy musí přijít vždy na své původní místo (např. jehly, válečky, pouzdra a pánve kluzných ložisek). Při zpětné montáži válečky, nebo jehly přilepíme řídkým mazacím tukem. Po umytí a osušení součásti pečlivě třídíme: a) dále použitelné bez úprav, b) opravitelné vlastními prostředky, c) určené k renovaci nebo opravě dodavatelsky (např. startéry, vstřikovací čerpadla, klikové hřídele apod.), d) vyřazené tj. již neopravitelné – určené k recyklaci, roztřídíme podle druhu materiálu (železné, neželezné kovy, plasty). Papírová a pryžová těsnění, pojistné dráty, plechy, závlačky, pojistné podložky vždy měníme za nové. Papírové těsnění před montáží navlhčíme. Těsnění hlavy motoru nikdy nemažeme tmelem. Rovněž těsnění palivových čističů, dopravních čerpadel a karburátoru nikdy nemažeme běžným silikonovým tmelem! Jako náhradu těsnění lze použít jen speciální tmel, např. Curil T. Těsnící plochy převodových a motorových skříní těsněné silikonovým vysokoteplotním tmelem předem pečlivě odmastíme. Rovněž pečlivě odmastíme závity šroubů a matic jištěných pojistným tmelem.