- materiály pro žáky
- třída 1.C, 1.P, 2.C, 2.P
- PSY (1.C), PSY (1.P), PSY (2.C), PSY (2.P)
- 14. Vývoj potřeb nákupu
14. Vývoj potřeb nákupu
Primární skupiny hrají v nákupním rozhodování důležitou roli, zvláště pak rodina (např.
vliv dětí na nákupní rozhodování rodičů).
Nákupní rozhodování v partnerském vztahu na rozdíl od vztahu obchodního, je většinou
omezeno kompromisy, a proto nekalkuluje jen s výhodami, jaké jim to přinese, ale musí
na sebe brát ohledy. Spotřební se odvíjí také od životního cyklu, ve kterém se rodina
nachází.
Nákupního chování :
- single období – pocit bohatství, volnosti, nákupy zaměřené na módní věci,
sportovní vybavení, zábavu
- novomanželské období – většinou oba partneři pracující, bez dětí, probíhá
největší nákupní aktivita z pohledu zařizování domácnosti
- rozvedení, odloučení – pocit finančního poškození, omezení nákupu
na nezbytné věci
- plné hnízdo I. – vrcholí vybavování domácnosti, ale povětšinou nespokojenost
s finanční situací.
- plné hnízdo II. – zlepšení finanční situace, nákupy rodinných balení
- plné hnízdo III. – ještě lepší finanční situace, starší děti už vydělávají, investice
do obnovy majetku, knih, zálib
- prázdné hnízdo I. – nejlepší finanční situace, děti odešly z domova, věnují
se cestování, kultuře, sebevzdělávání
- prázdné hnízdo II. – odchod do důchodu, prudký pokles příjmů, nákup léků,
vitamínů, běžných potravin
- starší lidé – nižší příjmy, udržování domácnosti, nekupují si módní věci,
oblečení ani kosmetiku
- staří, osamělý lidé (vdovec, vdova) – nízké příjmy, nákupy jen nejnutnějších
potravin a věcí do domácnosti
Na nákupní chování mohou působit i sekundární skupiny:
- politické strany
- náboženská společenství
- zaměstnanecké svazy, odbory, atd.
Je nutné poukázat na to, že pokud lidé patří do určité skupiny, jsou rozdíly v chování jednotlivců
menší. Výzkumy ukazují, že pokud lidé nakupují společně, dojde k více neplánovaným
nákupům.
Spotřebitel produkt hodnotí z toho hlediska, jak dokáže uspokojit jeho potřeby.
Zboží také odráží jistý sociální standard, tudíž může působit jako společenský symbol.