- materiály pro žáky
- třída 1.C, 1.P, 2.C, 2.P
- PSY (1.C), PSY (1.P), PSY (2.C), PSY (2.P)
- 5. Poznávací procesy
5. Poznávací procesy
POZNÁVACÍ PROCESY
= procesy smyslového poznání
1. vnímání
2. představivost
3. fantazie
4. myšlení
5. řeč
6. paměť
1) VNÍMÁNÍ
- poznáváme to, co v daném okamžiku působí na naše smyslové orgány
- poznání, které se odehrává tady a teď
- můžeme poznávat okolní svět a naše vnitřní prostředí organismu
2) PŘEDSTAVIVOST
- poznáváme to, co momentálně nepůsobí na naše smysly
- představa = psychický zážitek, názorný obraz předmětů, dějů, které v daném okamžiku nepůsobí na naše smysly
- můžeme se v ní vracet do minulosti, přenášet v prostoru, v budoucnosti
Druhy představ:
1) paměťová, vzpomínková představa:
- vrací se do minulosti, co jsme dříve vnímali
2) Fantazijní představa:
- události, co se staly, ale my si představujeme, jak mohly dopadnout jinak
Vznik představ je na základě činnosti CNS.
Typy představivosti:
a) zrakové – malíř, sochař
b) sluchové – skladatel hudby
c) pohybový (motorický) – tanečníci, sportovci, gesta ruky.
4) MYŠLENÍ
- základní proces rozumového poznání
Např. jsme v místnosti, kde jsou otevřená okna a je nám zima => zavřeme je.
- pomocí myšlení uskutečňujeme v situacích, u kterých nemáme naučený jejich způsob jejich řešení
tzv. problémové situace
5. ŘEČ
- prostředek komunikace, prostředek působení na druhé a sebe sama
a) vnitřní
- nástroj myšlení, řeč v nás, mluvíme sami k sobě
(navenek nemusí být patrná, zamyšlený výraz, nepatrný pohyb rtů při učení, při psaní)
b) vnější
- prostředek komunikace, působení na druhé
- mluvená řeč = od jednoho roku života,
- 2. – 7. rok = kritické období řeči, buď se dítě naučí mluvit nebo ne, dobře se učí jazykům
- psaná řeč = od 6. roku života
- 11. – 12. let = automatizace psaní
Grafologie = nauka o písmu.
Zkoumá:
- velikost písma - sebevědomí, náročnost, skromnost, velkorysost, puntičkářství
- sklon písma – sklon doprava -podléháme emocím, tíhneme do budoucnosti
- sklon doleva - lidé se více kontrolují, vrací se do minulosti
- rovnost řádku - vyrovnanost nebo aktivita a pasivita
6. PAMĚŤ
- odrazem z minulých zážitků ve vědomí člověka
- tam, kde je paměť narušená, je omezen duševní vývoj
Druhová:
- to, co jsme získali dědičně, je vrozená
- jsou to vlastní zkušenosti – u každého druhu jsou jiné.
Individuální:
- je to to, co získáme během života, naučené chování
Fáze paměti:
a) zapamatování
b) uchování v paměti – své zážitky a informace máme uložené, ale v podvědomí. Momentálně nad nimi nepřemýšlíme. Může trvat různě dlouho.
c) zapomínání = nemůžu si vzpomenout, vzpomínám, ale informace nám vypadávají
Uchování v paměti má určitý časový průběh:
– během 2 – 4 dnů zůstane jen 60 – 75% toho, co jsme si zapamatovali