- materiály pro žáky
- třída 2.A
- EL (2.A)
- 20) Polovodičová zapalování
20) Polovodičová zapalování
Nevýhody klasického zapalování
• kvalita jiskry závisí na počtu otáček motoru (s růstem otáček napětí elektrod klesá)
• i ty nejmodernější varianty bateriového zapalování jsou schopné poskytovat maximálně 400 jisker za sekundu
• ani přemostění kontaktů přerušovače kondenzátorem úplně nezabrání opalování zmíněných kontaktů
Provozní odlišnosti polovodičového zapalování
• delší doba mezi údržbou a seřizováním zapalování
• větší složitost zařízení vede k náročnější diagnostice závad, diagnostika vyžaduje speciální zařízení
• vyšší cena oprav
Srovnání parametrů klasického a polovodičového zapalování
Druh zapalování klasické polovodičové
Průrazné napětí [kV] 12 až 16 30 až 40
- při spouštění [kV] 8 až 10 20 až 30
Zapalovací proud [mA] 40 200
Trvání jiskry [ms] 3 3
Vzrůst napětí [V∙s-1] 400 1200
Vzdálenost elektrod [mm] 0,6 až 0,8 0,7 až 2,0
Počet jisker [s-1] až 400 až 1000
• v současných polovodičových typech zapalování je nahrazen přerušovač snímači, které přenášejí informaci o poloze hřídele do řídicí jednotky
• popud k vytvoření jiskry dává řídicí jednotka, která zohledňuje i informace z čidel snímajících parametry, jež ovlivňují správný předstih zážehu
Přehled polovodičových typů zapalování
TZ – tranzistorové (od roku 1976)
• přerušovač je nahrazen tranzistorem, který je spínán snímačem polohy hřídele
• předstih zážehu je nastavován podtlakovým a odstředivým regulátorem
• žádná regulace klepání motoru, žádná detekce výpadku válce
EZ – elektronické (od roku 1987)
• jiskra je tvořena popudem řídicí jednotky (Motronic)
• předstih zážehu je nastavován v závislosti na otáčkách a zatížení (rozdělovač nemá podtlakový regulátor)
• celková regulace klepání všech válců, žádná detekce výpadku válce
VZ – plně elektronické (od roku 1988)
• jiskra je tvořena popudem řídicí jednotky (Motronic)
• není zde rozdělovač, cívky jsou na jednotlivých svíčkách nebo pracují pro dvojice zapalovacích svíček
• předstih zážehu je nastavován v závislosti na otáčkách a zatížení (regulaci ovlivňuje větší počet dat)
• regulace klepání pro jednotlivé válce, výpadek válce detekován měřením sekundárního proudu nebo měřením kolísání úhlové rychlosti klikové hřídele
HKZ – kondenzátorové (tyristorové)
• k akumulaci energie pro vytvoření jiskry se zde využívá kondenzátor místo cívky
• pro spínání proudu do zapalovacího transformátoru se využívá tyristor ovládaný řídicí jednotkou