20) Polovodičová zapalování

Nevýhody klasického zapalování • kvalita jiskry závisí na počtu otáček motoru (s růstem otáček napětí elektrod klesá) • i ty nejmodernější varianty bateriového zapalování jsou schopné poskytovat maximálně 400 jisker za sekundu • ani přemostění kontaktů přerušovače kondenzátorem úplně nezabrání opalování zmíněných kontaktů Provozní odlišnosti polovodičového zapalování • delší doba mezi údržbou a seřizováním zapalování • větší složitost zařízení vede k náročnější diagnostice závad, diagnostika vyžaduje speciální zařízení • vyšší cena oprav Srovnání parametrů klasického a polovodičového zapalování Druh zapalování klasické polovodičové Průrazné napětí [kV] 12 až 16 30 až 40 - při spouštění [kV] 8 až 10 20 až 30 Zapalovací proud [mA] 40 200 Trvání jiskry [ms] 3 3 Vzrůst napětí [V∙s-1] 400 1200 Vzdálenost elektrod [mm] 0,6 až 0,8 0,7 až 2,0 Počet jisker [s-1] až 400 až 1000 • v současných polovodičových typech zapalování je nahrazen přerušovač snímači, které přenášejí informaci o poloze hřídele do řídicí jednotky • popud k vytvoření jiskry dává řídicí jednotka, která zohledňuje i informace z čidel snímajících parametry, jež ovlivňují správný předstih zážehu Přehled polovodičových typů zapalování TZ – tranzistorové (od roku 1976) • přerušovač je nahrazen tranzistorem, který je spínán snímačem polohy hřídele • předstih zážehu je nastavován podtlakovým a odstředivým regulátorem • žádná regulace klepání motoru, žádná detekce výpadku válce EZ – elektronické (od roku 1987) • jiskra je tvořena popudem řídicí jednotky (Motronic) • předstih zážehu je nastavován v závislosti na otáčkách a zatížení (rozdělovač nemá podtlakový regulátor) • celková regulace klepání všech válců, žádná detekce výpadku válce VZ – plně elektronické (od roku 1988) • jiskra je tvořena popudem řídicí jednotky (Motronic) • není zde rozdělovač, cívky jsou na jednotlivých svíčkách nebo pracují pro dvojice zapalovacích svíček • předstih zážehu je nastavován v závislosti na otáčkách a zatížení (regulaci ovlivňuje větší počet dat) • regulace klepání pro jednotlivé válce, výpadek válce detekován měřením sekundárního proudu nebo měřením kolísání úhlové rychlosti klikové hřídele HKZ – kondenzátorové (tyristorové) • k akumulaci energie pro vytvoření jiskry se zde využívá kondenzátor místo cívky • pro spínání proudu do zapalovacího transformátoru se využívá tyristor ovládaný řídicí jednotkou