18) Zapalovací svíčka

Zapalovací svíčka je nezbytná část zážehového motoru. Zapaluje stlačenou směs paliva se vzduchem ve válci a tím iniciuje detonaci, po níž následuje expanze plynů, jež uvádí píst v pohyb. Svíčka je vlastně jiskřiště pro zapalovací proud, které tvoří střední a vnější elektroda upravená tak, aby mohla být vložena do pracovního prostoru zážehového motoru. Střední elektrodu obklopuje izolátor, jehož spodní část je zalisována do ocelového pláště svíčky, který je opatřen závitem pro zašroubování svíčky do hlavy válce a ve své spodní části je vytvarován do vnější elektrody. První patenty na zapalovací svíčky podali Nikola Tesla (1898) Frederick Richard Simms (1898) a Robert Bosch (1898), jako vynálezce je uváděn i Karl Benz. Masové využití svíčky ovšem umožnil až vynález zapalování pomocí magneta, jehož byla svíčka součástí a který vymyslel Boschův inženýr Gottlob Honold v roce 1902. Zapalovací svíčky jsou zatěžovány : 1) mechanicky - tlak 6 MPa je rychle střídán podtlakem 2) tepelně - teplota ve válci se rychle mění v širokém intervalu (od 100°C až do 2500°C) 3) elektricky - napěťové rázy až 40 kV při velkých krátkodobých proudech (až 300 A) 4) chemicky - žhavá palivová směs Závady a montáž Zapalovací svíčky se mění po ujetí určité dráhy podle pokynů výrobce (obvykle 60 000 až 100 000 km). – svíčky je třeba měnit ve studeném motoru – před vyjmutím zapalovací svíčky je třeba odstranit vnější nečistoty, aby se nedostaly do válce – při montáži svíček nesmí být použit žádný mazací tuk – svíčka musí jít našroubovat snadno, je třeba se vyvarovat šroubování přes závit – svíčku je nutné utáhnout předepsaným momentem síly – před zpětnou montáží vyjmutých svíček se měrkami změří vzdálenost elektrod a případně se upraví – elektrody svíček lze čistit jen kartáčkem, který nebude poškozovat jejich povrch (nehodí se drátěné) Diagnostika motoru a hledání závady podle vzhledu zapalovacích svíček –špatný stav svíčky nemusí být způsoben jen chybnou volbou svíčky (špatná tepelná hodnota), ale i závadou mimo zapalovací soustavu