- materiály pro žáky
- třída 2.A
- EL (2.A)
- 16) Automatická regulace předstihu zážehu
16) Automatická regulace předstihu zážehu
– správný předstih zážehu závisí
a) na otáčkách motoru (s růstem otáček se musí předstih zvětšovat)
b) na množství vzduchu ve směsi (chudší směs musí být zapálena dříve – hoří pomaleji)
c) na oktanovém čísle paliva (menší oktanové číslo vyžaduje zmenšení předstihu)
d) na kompresním poměru (rychlost hoření klesá s nižším tlakem ve válci)
e) na teplotě palivové směsi i motoru (nižší teploty vyžadují větší předstih)
u bateriového zapalování se uspokojivých výsledků dosahuje regulací v závislosti na otáčkách motoru(odstředivý regulátor) a podtlaku v sacím potrubí (podtlakový regulátor)
– u moderních zapalovacích soustav je předstih zážehu nastavován řídicí jednotkou podle informací získaných z měřicích čidel (otáčky, teplota motoru, teplota vzduchu, obsah kyslíku ve spalinách atd.)
a) Odstředivý regulátor
– využívá odstředivou sílu, která vychyluje od osy hřídele rozdělovače dva segmenty v závislosti na otáčkách
– při vychýlení segmentů se natáčí dvě části dělené hřídele tak, že s růstem otáček vačka rozpojuje kontakty přerušovače dříve, čímž se zvětší předstih zážehu
b) Podtlakový regulátor
– základní systém je tvořen pouzdrem s membránou, která dělí vnitřní prostor na dvě části
– jedna část je spojena s atmosférou, druhá je spojena se sacím potrubím těsně před škrticí klapkou
– při ochuzení směsi se zvětší podtlak v sacím potrubí a membrána se vychýlí do oblasti podtlaku
– pohyb membrány je přenášen táhlem na otočnou (kotevní) desku, která natočí desku s přerušovačem proti vačce (zvětšení předstihu)
– při obohacení směsi se zmenší podtlak v sacím potrubí a membrána se vychýlí na druhou stranu, což natočí kotevní desku s přerušovačem ve směru otáčení vačky (předstih se zmenší)