- materiály pro žáky
- třída 2.A
- OPA (2.A)
- 16) Demontáž, montáž a opravy spojek
16) Demontáž, montáž a opravy spojek
Jelikož nejpoužívanější spojkou v automobilech je kotoučová suchá třecí spojka s talířovou pružinou uvádíme proto na následujících stranách její nejčastější poruchy a jejich odstranění.
Zjišťování závad a opravy u automatických spojkových systémů jsou značně složité a vyžadují používání speciálních diagnostických přístrojů.
Třecí spojky
U třecích spojek, jak mechanicky, tak také kapalinově ovládaných, dochází nejčastěji k poruchám:
o ovládání
o opotřebení obložení
o znečištění obložení
Kotoučová suchá třecí spojka vyžaduje obecně jen velmi malou údržbu. V rámci údržby kontrolujeme správné seřízení pedálu spojky. Jedná se vlastně o seřízení mrtvého chodu spojky – vůle mezi vypínací objímkou a vypínacími pákami na štítu spojky (u spojky s talířovou pružinou mezi třecím kroužkem). Vůle je podle velikosti spojky 1 až 3 mm. Tato vůle způsobuje volný chod pedálu spojky, obvykle 15 – 25 mm.
Při demontáži spojky kontrolujeme :
o Přítlačný kotouč spojky - poškození spálením nebo trhlinami
o Setrvačník - poškození spálením nebo trhlinami
o Spojkový kotouč - tloušťku a stav obložení, házivost
o Vysouvací ložisko - opotřebení
o Membránovou pružinu - poškození
o Torzní a tangenciální pružiny - poškození
o Drážky náboje - opotřebení
o Stav táhel, lan a lanovodů - u mechanicky ovládaných spojek
o U hydraulických ovládání - netěsnosti, poškození ploch válců