- materiály pro žáky
- třída 2.A
- OPA (2.A)
- 8), 9) Pérování a tlumiče pérování
8), 9) Pérování a tlumiče pérování
Pérování jako soubor prvků vytváří pružné spojení mezi nápravou a rámem, karoserií vozidla a nadstavbou.
Vývoj automobilu řešil i použití dalších možností pérování a dnes rozlišujeme automobilové pružiny takto :
Pérování listovými pery
Pérování pomocí vinuté pružiny
Pérování torzní ( zkrutnou ) tyčí
Pryžové pružnice
Pérování pneumatické ( vzduchové )
Hydropneumatické pérování
Hydroelastické pérování
Údržba a opravy listových per
Výhodou listového pérování je tlumící účinek, který vzniká na základě tření jednotlivých listů per o sebe. Údržba spočívá v pravidelném promazávání celého pera mazacím tukem s vyšším obsahem grafitu a tím snížení tření a nadměrného opotřebení jednotlivých listů. Provádíme pravidelně po 10 000 km. Prodloužení dosáhneme obalením per ochranným obalem. Doporučuje se i celková demontáž, rozložení a posouzení opotřebení jednotlivých listů, výměna prasklých a značně opotřebených za jiné. Vždy bychom měli měnit hlavní a podhlavní plát za nový. Při této operaci provádíme celkové očištění jednotlivých listů od koroze pomocí drátěných kartáčů, pískování apod. Před montáží pero promažeme a sestavíme. Překontrolujeme maznice čepů a pouzder. Při centrálním mazání kontrolujeme přívod maziva k mazacímu místu a celkový rozvod mazání.
Při montáži per na vozidlo dbáme hlavně na :
Správné uchycení pomocí čepů a jejich zajištění
Dokonalé dotažení pomocí třmenů k nápravě, dodržujeme stanovený utahovací moment
Při údržbě pérování kontrolujeme :
Dokonalé upevnění držáků per na rámu
Dostatečné utažení třmenů per
Stav jednotlivých listů ( nesmějí být popraskané, vydřené )
Dotažení středového svorníku
Dotažení spon, které zajišťují udržení tvaru pera
Stav kluzných opěr
koroze pomocí drátěných kartáčů, pískování apod. Před montáží pero promažeme a sestavíme. Překontrolujeme maznice čepů a pouzder. Při centrálním mazání kontrolujeme přívod maziva k mazacímu místu a celkový rozvod mazání.
Údržba a opravy pérování vinutou pružinou
Při tomto konstrukčním druhu pérování se používají jako pružící prvky tlačné vinuté pružiny, válcovitého tvaru s konstantním středním průměrem a s kruhovým průřezem drátu.
Vinuté pružiny jsou nejrozšířenějším prvkem pérování osobních automobilů. Mají podstatně menší samotlumící účinek než listová pera a vyžadují dokonalé tlumiče. Údržba pružin není téměř prakticky žádná. Dbáme na ochranu proti korozi a proti mechanickému poškození pružiny. Tím dojde ke zmenšení průřezu a vzniká nebezpečí prasknutí pera. Prasklé a unavené pružiny měníme za nové. Únava se projeví snížením světlé výšky vozidla. Zvýšení předpětí unavené pružiny je možné vypodložením pružiny v místě uložení, zvětšením síly opěrné podložky. Pro demontáž a montáž pružiny používáme universálních přípravků, stahováků pružin.