22) Navigační systémy a ABS

Navigační systémy Účelem navigačních systémů je určení vlastní polohy, poskytování informací o poloze jiným subjektům (policie), výpočet optimální trasy s ohledem na aktuální dopravní situaci, navádění k cíli formou doporučení směru jízdy. Popis funkce Hlavní součástí je 24 geostacionárních satelitů (GPS), rozložených nad povrchem Země, které v pravidelných časových intervalech vysílají identifikační, časové a polohové signály. Pro určení polohy počítačem navigace ve vozidle jsou třeba údaje nejméně 3 satelitů. GPS poskytuje polohové údaje s přesností asi 10 metrů. Navigační počítač snímá další údaje (informace o rychlosti a otáčení vozidla) a s jejich pomocí polohu upřesňuje. Typy navigačních systémů Systém s pevně zabudovaným displejem nabízí plný rozsah všech možných funkcí. Autorádio s navigačním systémem nezobrazuje mapu, pokyny jsou udávány šipkami na displeji a hlasovými instrukcemi, poloha vozidla je určena jak signály GPS, tak i informacemi o rychlosti a otáčení vozidla . Navigační systém v PDA (Personal Digital Assistent) displej tohoto kapesního počítače slouží jako zobrazovací pole, mapy se nahrávají přes počítač, poloha je určena jen ze signálů GPS. ABS ( antiblokovací systém ) Činnost ABS hlídá, aby při brzdění nedošlo ke klouzání ( zablokování )některého z kol, což by mohlo způsobit smyk. ABS neustále vyhodnocuje rychlost jednotlivých kol vozidla. Z rychlosti kol řídicí jednotka určuje tzv. referenční rychlost vozidla, kterou porovnává s otáčkami kol. Pokud systém zjistí, že při brzdění rychlost kol neodpovídá referenční rychlosti vozidla, sníží tlak v brzdovém systém u pomalejšího kola bez ohledu na to, zda je brzdový pedál stisknut či nikoliv. Uvádí se, že za jednu sekundu je ABS schopno kolo uvolnit až 18x. Hlavními prvky sytému ABS jsou snímače otáček v kolech, řídicí tlakové ventily, elektronická řídicí jednotka, signalizace nefunkčnosti ABS. Při nefunkčnosti systému ABS je vozidlo provozuschopné jako vozidlo, které není vybaveno ABS. Systémy ABS lze dělit na hydraulické a pneumatické (nákladní vozidla, autobusy). • ABS za běžných podmínek nezkracuje brzdnou dráhu vozidla • na suché vozovce může dojít i k mírnému prodloužení brzdné dráhy, a to zhruba o 4% • na mokré vozovce, sněhu či při náledí však může dráhu mírně zkrátit